I fjor valgte Jernia en helt annerledes markedsføringsstrategi enn vi er vant til. I en markedsføringskampanje før jul spurte de potensielle kunder "Trenger onkel enda en stekepanne"? Dette gjorde selskapet i solidaritet med servicebransjen og oppfordret heller kundene til å kjøpe gavekort hos lokale restauranter.

- Det handler om solidaritet. Vi er heldige i år, fordi folk er mer hjemme, pusser opp og koser seg, og vi har hatt en god utvikling. Restauranter og barer derimot, de sliter, sa Espen Karlsen, administrerende direktør i Jernia, til Nettavisen mot slutten av 2020.

Les også: Jernia tar radikalt julegrep: Nå hylles de på nett

2020 er det første året på flere år kjeden leverer grønne tall. Kjeden slapp allerede noen nøkkeltall i mai, men nå har de levert et fullstendig årsregnskap. Jernia gikk fra et årsresultat på minus 18,5 millioner kroner i 2019 til et plussresultat på 20,8 millioner.

Driftsinntektene har økt fra 843,9 millioner til litt over en milliard i 2020. Driftsresultatet kom på 24,7 millioner, opp fra minus 13,2 millioner i 2019 .

Veksten kommer primært fra salg av varer og her har koronapandemien hatt en finger med i spillet. Selskapets salgsinntekter i 2019 lå på 763,8 millioner mens de i 2020 ligger nærme milliarden med 980,8 millioner.

Selskapet skriver selv i årsregnskapet at de opplevde økt etterspørsel etter varer til "Hus og Hjem" under koronautbruddet. Dette er delvis forklaringen på hvordan selskapet har lykkes med snuoperasjonen. I tillegg mener de fokuset på service og effektivisering har bidratt.

Les også: Smilene vender tilbake til danske butikker

Selv om Jernia som alle andre butikker måtte stenge fysiske butikker i mars 2020, hindret ikke dette selskapet i å vokse. Netthandelsalget økte med 134 prosent fra 2019 til 2020.

Selskapets egenkapital er styrket fra 50 prosent i 2019 til 58 prosent i 2020.

Les også: Hagens smarteste dingser