*Nettavisen* Økonomi.

Joggesko-mani til mangfoldige tusen

Du må ut med stadig mer penger hvis du skal ha de hotteste joggeskoene. På nettauksjonen Ebay betales det gladelig over 20.000 kroner for eksklusive Nike-sko.

05.12.03 16:59

- I Japan finnes det til og med butikker som har prislapper opp mot 45.000 kroner for et par Nike-sko av riktig modell. Men om disse blir solgt er selvfølgelig en annen sak, sier joggeskobutikk-gründer Erik Börjesson til Dagens Industri.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: converse.com

Gamle modeller, såkalt vintage, er de heteste på både e-handelssidene og i butikkene. De store produsentene som Nike, Adidas, Puma og Reebok har den siste tiden relansert utgaver av gamle klassiske modeller.

Disse relanseringene står for rundt 90 prosent av salget, forteller Börjesson.

En annen trend er å la kjente moteskapere utvikle joggesko for de store produsentene. Jil Sander har gitt navn til en Puma-linje, mens Stella McCartney har tegnet sko for Adidas. Dette har også den japanske designeren Yohji Yamamoto gjort, i det felles merket Y-3.

Også andre motehus lager joggesko, men da under eget merke. DKNY, Gucci og Prada lager alle ulike modeller, prydet med logo og annet stas.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: converse.com

For de som vil henge med på motene, anbefaler Börjesson løpesko fra åttitallet, samt modellene Cross Trainer og Air Trainer 1 fra Nike. Og da er det er vel bare et tidsspørsmål før L.A. Gear, alle jenters drømmesko på slutten av åttitallet, er tilbake med sine multifargede skolisser og fantastiske effekter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.