OSLO SENTRUM: (Nettavisen)

Fra inngangen til Kiwi i Brugata kan man speide over til grønnsaksbutikken Nord Dagligvare. Her bugner det av grønnsaker på gateplan.

Elektroniske prisskilt er byttet ut med håndskrevne plakater. På utsiden av grønnsaksbutikken lokkes kundene med klementiner til 19,90 kroner per kilo.

– Kvalitet er viktigst

Joseph Somer kommer vanligvis langveis fra for å handle rimelige grønnsaker og frukt. Han bor på halvøya Nesodden, drøye 5 mil fra Oslo. I dag benyttet han anledningen etter en nattevakt i Oslo.

– Jeg sparer store summer ved å handle her. Mange varer har halve prisen til Kiwi, sier han.

Somer er opprinnelig fra Israel. Både utvalg, kvalitet og pris slår Kiwi over gata, mener han.

– Her er alt ferskt. Ta bare vannmelonen. Jeg er fra Midtøsten og vet hvordan den skal smake, sier Somer, og understreker at han er godt vant med stort utvalg og kvalitet fra grønnsakmarkedene i hjemlandet.

Nettavisen skrev nylig om at værutfordringer i Spania og Marokko rammer dyrking av både paprika, tomater, blomkål, brokkoli og isbergsalat.

Værutfordringene rammer også grønnsakene som selges hos Dagligvare Nord. Likevel selges grønnsakene til langt under prisene til Kiwi.

Varer Kiwi Dagligvare Nord Differanse i kroner Differanse prosent
Paprika grønn 1 kg 89,9 54,9 35 63,75 %
Brokkoli 18,9 12,9 6 46,51 %
Paprika rød 1 kg 89,9 64,9 25 38,52 %
Blomkål 32,9 24,9 8 32,13 %
Tomater 1 kg løsvekt 49,9 39,9 10 25,06 %
Cherrytomater 79,8 109,9 −30,1 −27,39%





Total 361,3 307,4 53,9

Prisene er sjekket 01.03.23 i Oslo.

I slutten av januar økte lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra prisen på Brokolli med 124 prosent – fra 8,90 til 19,90. Siden har den populære grønnsaken og paprika bare fortsatt mot nye prishøyder.

Storhandler to ganger i måneden

Etter at Somer ha slått av en prat med dem som jobber i grønnsaksbutikken går han til kassen. Dagens fangst ble tre store poser fylt med poteter, bladpersille, koriander, gulrøtter, rød paprika og masse frukt.

Handleturen er én av de to turene han tar hver måned til grønnsaksbutikken i Oslo.

– Kvalitet er viktig, sier Somer, og viser fram en stor pose med litchifrukt. Denne kvaliteten får du ikke hos Bama, sier han.

Bama: – Gjør alt for kvaliteten

Pia Gulbrandsen er kommunikasjonsdirektør i Bama Gruppen. Hun sier de som frukt- og grøntgrossist engasjerer seg i alle deler av produksjon og transport for å oppnå en så høy kvalitet som mulig på produktene.

– Bama sørger for forebyggende tiltak hos produsentene, og sikrer bevissthet rundt blant annet plantevern, vanningsvann, kjølekjede og hygiene. I tillegg har vi full sporbarhet på produktene vi selger, og vi følger opp og gjør tiltak mot matsvinn i butikk, sier hun.

Slik svarer Kiwi:

– Bama er vår leverandør av frukt og grønnsaker, og de må kjøpe store partier av ypperste kvalitet, som skal transporteres rundt til alle Kiwi-butikkene over hele landet, sier kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen

Hun forklarer at det stilles store krav til at Kiwi har en jevn og god kvalitet på produktene.

– Da kan vi for eksempel ikke kjøpe kun ett parti av de aller billigste agurkene eller druene, fordi vi vet ikke om de nødvendigvis har god nok kvalitet i så store kvanta som vi har behov for, sier Helgesen.

Hun trekker fram at de har 15 prosent Trumf-bonus på all fersk frukt og grønt.

– Det er til dels store prissvingninger fra uke til uke, ofte daglig, på frukt og grønt. Prisforskjeller kan komme av tilbud, kvalitetsforskjeller, tollsatser, partikjøp og importland, sier hun.