*Nettavisen* Økonomi.

Kahoot kjøper den norske leseappen Poio

KJØPER LESEAPP: Kahoot-gründer Åsmund Furuseth kjøper opp selskapet Poio, som Daniel Senn står bak. 

Kahoot blar opp nærmere 60 millioner kroner for spillappen Poio.

15.05.19 09:01

Poio som, på rekordtid har blitt den mest populære leseappen i Skandinavia, har i dag blitt kjøpt opp av Quiz-appen Kahhot. Kahoot kjøper selskapet for 6,5 millioner dollar, eller nærmere 60 millioner kroner.

Det melder Kahhoot i en pressemelding. På under tre år har Poio hjulpet over 100.000 barn å lese gjennom lek. Poio blir dermed en del av Kahoots «globale tilbud innen læring for barn, elever og til lærere og organisasjoner over hele verden».

- Vi er imponert over hvordan Poio har hjulpet mer enn 100 000 barn i Skandinavia med å knekke lesekoden på en morsom og engasjerende måte. I juni vil Poio bli lansert internasjonalt, til millioner av våre brukere, noe som vil gi barn overalt muligheten til å spille, leke, lære og finne sin egen leseglede, sier Åsmund Furuseth, administrerende direktør og medgründer av Kahoot i en pressemelding.

Videre kommer det frem at i i juni lanseres den engelske utgaven av Poio-appen.

Gullgruve

Bak Poio står læreren Daniel Senn, som i 2012 begynte å researche konseptet som etter hvert skulle bli den mest populære leseappen i Skandinavia.

- Det finnes bare ett mål for Poio, nemlig å hjelpe så mange barn som overhodet mulig med å knekke lesekoden gjennom spill. Sammen med Kahoot vil vi nå kunne tilby Poio på langt flere språk, og med enda bedre funksjonalitet, noe som gir en bedre læringsopplevelse for millioner av barn verden over, sier grunnleggeren Daniel Senn av Poio i pressemeldingen.

Senn sa opp jobben for å jobbe fulltid med Poio. Hans mål var å hjelpe barn å knekke lesekoden gjennom lek. Ideen fikk han etter at han fikk en sønn med alvorlig hørselstap. Senn innså da at det kunne bli krevende for sønnen å knekke lesekoden.

I spillet skal barna hjelpe trollet Poio med å lære seg å lese boken han har «stjålet fra de søte figurene, som kalles Leslinger. Disse figurene introduserer barna for bokstavformer, bokstavlyder, ord og en historie i en fantasiverden som gradvis åpner seg for spilleren».

Skal børsnoteres

Oppkjøpet skjer bare kort tid etter at det ble kjent at Kahoot kjøper Dragonbox, et norsk spillselskap som står bak et lærestudio og Dragonbox-apper, for 160 millioner kroner.

Nylig kunne Nettavisen fortelle at den norske spill-appen Kahoot er blitt en gigantisk suksess med over en milliard brukere på verdensbasis. Quiz-appen har blitt den rene gullgruven. Jan Haudemann-Andersen har alene tjent rundt 300 millioner kroner på verdenssuksessen.

Kahoot er spesielt populær på skoler, inkludert i USA.

- Jeg mener hovedgrunnen til suksess for Kahoot er at vi har lagd et produkt som skaper engasjement i utdanningen, hos bedrifter og i sosiale samlinger, har Åsmund Furuseth, daglig leder for Kahoot tidligere sagt til Nettavisen.

Tidligere i år meldte selskapet at de nå skal ta skrittet opp og bli notert på Oslo Børs, gjennom Merkur Markets. Børsnoteringen skal skje innen sommeren 2019.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag