Den dristige påstanden er det betalingstjenesten Vipps som kommer med fredag ettermiddag.
- Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps, i en pressemelding.
Les også: Nå dropper flere butikker Black Friday - dette er årsaken
Han begrunner dette med at kundene ikke lar seg «lure» i like stor grad som tidligere.
- I år har vi dessuten blitt oppfordret til å starte julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt. Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.
Sprer kjøpene
Han legger til at folk også har et større fokus på bærekraftige løsninger, som gjør det mer naturlig å spre handelen over flere dager. Derfor tror Heir at Black Week er det nye fenomenet som vil ta over for godt.
- Vi har gått fra Black Friday som årets største shoppedag til en hel uke der netthandelen ligger på rekordnivåer. Det har vært 120 prosent flere kjøp med Vipps på nett denne uken enn i forrige Black Week. Og når vi sammenligner årets Black Friday med fjorårets, så passerte vi i ettermiddag andelen kjøp som ble gjort i løpet av hele dagen i 2020, sier Heir.
Denne bransjen vokser mest
Vipps-toppen opplyser at varehandelen går så det suser under Black Week. Tallene viser det har vært en vekst på 36 prosent, sammenlignet med 2020. Folk er også veldig opptatt av sport og underholdning ved at billettsalget har økt kraftig i 2021.
- I løpet av årets Black Week er billettsalget for opplevelser seks ganger høyere enn i fjor. Selvsagt var det helt spesielle omstendigheter i fjor. En seksdobling i antall kjøp er likevel noe vi aldri har opplevd innen én kategori, og så må jeg si at det er ekstra hyggelig at folk igjen bruker penger på arrangementer, opplevelser og konserter.
- Til tross for at den generelle netthandelen har økt kraftig i årets Black Week, holder de fysiske butikkene stand. Fra 2019, det siste “normal-året”, til i år steg antallet kjøp gjort med BankAxept-kort med 4,5 prosent, avslutter Vipps-toppen.