Gå til sidens hovedinnhold

Kid setter ny rekord: Ekstrem gevinst for Gjelsten

Bjørn Rune Gjelstens interiørselskap Kid setter ny børsrekord etter gode kvartalstall, aksjen stiger kraftig onsdag.

Nettavisen skrev for ett år siden at det var knalltall for Bjørn Rune Gjelstens gardin- og sengetøygigant Kid Interiør. Kjeden gikk så det suste, og Gjelsten eier i overkant av 37 prosent av det børsnoterte selskapet.

Onsdag kom det inntektstall (se nedenfor) for Kid ASA i fjerde kvartal som aksjemarkedet satte pris på. Aksjen er onsdag morgen opp nesten 8 prosent til 55 kroner, som er tidenes høyeste kursnotering (se grafen under).

Les også: Gjelsten bladde opp 19 millioner for rekkehus på Bygdøy

Markedsverdien av Kid Interiør er nå på over 2,2 milliarder, slik at Gjelsten onsdag morgen sitter på aksjeverdier i interiørkjeden for over 800 millioner kroner.

Pen oppgang

Siden utgangen av 2018 er kursoppgangen på over 50 prosent, følgelig har Gjelsten blitt 300 papirmillioner rikere det seneste året.

Forretningsmannen kjøpte i 2012 Kid for 925 millioner kroner, inklusive gjeld. Selskapet ble børsnotert i 2015.

Gjelsten Holding solgte 15 millioner aksjer ved børsnoteringen i 2015, tilsvarende 36,9 prosent av aksjene i selskapet. Han eide etter nedslaget 49,2 prosent av Kid, men har så solgt seg ytterligere ned.

Forretningsmannen er likevel den klart største aksjonæren i det børsnoterte interiørselskapet. De andre større aksjonærene er norske og institusjonelle investorer som verdipapirfond. Investoren Egil Stenshagen eier 3,6 prosent av Kid ASA.

Les også: Toppen i NorgesGruppen bruker ni dager på å tjene en årslønn

Kraftig økning

Kid opplyser i en børsmelding at inntektene i fjerde kvartal i fjor utgjorde 602 millioner kroner for segmentet Kid Interiør. Det er en oppgang på 11 prosent fra 542 millioner i fjerde kvartal 2018.

Like for like økte salget i perioden med 8 prosent. Nettsalget i perioden økte med pene 21,1 prosent.

- Vi er glad for å rapportere om en sterk vekst for både fjerde kvartal og for hele året. Den positive utviklingen i Kid Interiør kommer på toppen av gode resultater i 2018 og er et resultat av et langvarig konsept og kategoriutvikling, sier adm. direktør Andres Fjeld i Kid AS i børsmeldingen.

144 butikker

Kid Interiør åpnet i fjerde kvartal i fjor to butikker, stengte to, mens én ble gjenåpnet. Totalt eier nå kjeden 144 butikker rundt omkring. Kid markedsfører seg selv som Norges ledende interiørkjede. I 2018 omsatte kjeden for 1467 millioner kroner og hadde en markedsandel på 35 prosent.

Segmentet Hemtex økte inntektene i fjerde kvartal med nesten 20 prosent til 408 millioner svenske kroner, mens nettsalget var opp hele 39,4 prosent. Den svenske kjeden har åpent også om søndagene og har totalt 135 butikker. Det er en nedgang fra 147 for ett år siden.

Les også: Bjørn Rune Gjelstens Anton Sport Milsluker`n

Hardt arbeid

Fjeld sier den sterke veksten i Hemtex er et resultat av hardt arbeid fra selskapet. og tallene forsterker troen på selskapets planer og finansielle mål.

Hemtex ble etablert tilbake i 1973 og skriver på hjemmesidene at de er Nordens ledende tekstilkjede for hjemmene. Kjeden har også butikker i Finland og Estland. Noen av butikkene er franchiseeid.

Kommentarer til denne saken