- Vi har totalt sett hatt stor vekst under koronapandemien, som blant annet skyldes stans i grensehandel. Når vi vokser, gir det oss mulighet til å presse enda mer på prisen. Det er rett og rimelig å dele med kundene våre, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.
- Det er fortsatt en krevende og ekstraordinær situasjon i Norge på grunn koronapandemien, som rammer ulikt. Mange familier merker dette veldig på økonomien, fortsetter hun.
Derfor kjører de nå i gang en ny og stor priskampanje for tredje gang siden april. Sist gang Kiwi kuttet prisene, var det med 20 prosent på rundt 200 varer, både 15. juni og 17. april. Den siste priskampanjen var over 1. august.
Det nye priskuttet varer til 3. oktober, gjelder 131 varer med priskutt på mellom ti og 35 prosent.
Les også: Raser mot merking av importert kjøtt: - Dette burde ikke være lov
Vil vinne flere kunder
Arvin forteller at de har valgt varer de tenker er viktige for kundene, og at de vil merke at det blir rimeligere å handle det de bruker mye av.
En slik kampanje som de går i gang med nå igjen, mener hun vil gi dem flere fordeler.
- Vi driver jo butikk, og målet vårt er alltid å vinne kundene. De skal ha tillit til at vi er billigst og fortsetter å presse prisene, sier hun.
- Vi vet jo at omsetningsveksten vi opplever nå, ikke vil vare evig. Men vi håper at folk fortsetter å handle mer lokalt også når samfunnet slippes mer opp og det åpnes opp for grensehandel igjen, sier Arvin.
Hun påpeker at de ikke vil klare å matche svenske priser på avgiftstunge varer, men de vil heller fortsette å fokusere på god service, kvalitet og legge til rette for sunne og gode valg.
- Vi håper at det blir et konkurransefortrinn fremover, sier hun.
Under kan du se hvilke varer de kutter prisene på:
Følger etter
Nyhetene får konkurrentene til å svare, og REMA 1000 forteller at de følger etter ved å kutte priser like mye på samme varer.
- Hundrevis av priser settes ned på en typisk uke, så dette er ikke noe uvanlig. Vi lover de laveste prisene til å våre kunder så de samme varene finner du til samme lave pris hos oss, sier kommunikasjonssjef Calle Hägg til Nettavisen.
Harald Kristiansen i Coop Norge mener Kiwi ikke har noe valg enn å kutte prisene sine.
- Dette er bra for Extra-kundene, og det er gøy at Kiwi føler seg presset av «lillebroren» Extra. Vi kutter selvsagt prisene slik vi gjør hver uke for å være like billige som konkurrentene, sier han til Nettavisen.
Kristiansen peker på at Extra er den kjeden som har størst vekst og puster Kiwi i nakken, noe de ukentlige pristestene til Nettavisen har vist, og at det bare skiller noen kroner på handlekurven.
- Kiwi vet at kundene er opptatt av to ting; pris og stort utvalg. Når de også vet at Extra er den lavpriskjeden med størst vekst, har over 1.500 flere varer enn dem, og selv om de har langt bedre betingelser på sine innkjøp, klarer Extra hver uke å kutte prisene like mye som dem - da har de ikke så mye annet valg enn å kjøre slike stunt, mener han.
Tar en posisjon i markedet
Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøyskole og ekspert på markedsføring og entrepenørskap, mener Kiwis priskutt kan være veldig positivt for kjeden.
- Det viser at de tar et sosialt ansvar midt under en pandemi, i en tid hvor mange mennesker står uten inntekt og en usikkerhet rundt inntekten sin. Isolert sett er det derfor et godt grep, sier han.
Les også: Coop trapper opp: Åpner nye ubemannede butikker
Samtidig er det med på å bygge merkevareholdningen til folk, mener han. For det første viser de at Kiwi aldri gir seg på pris, og kjører på mot Rema 1000. Samtidig viser de at de er en sosialt ansvarlig aktør.
- I sum er dette med på å skape en preferanse til Kiwi, i et varemarked som ellers er helt flatt og grått. Dette kan være med på å gi en økt bruk av Kiwi som leverandør, sier Andreassen.
Les også: Svenskehandelen stoppet opp. Da strømmet nordmenn til Norges svar på Nordby
Han forklarer at dette vil gi Kiwi en marginal økning i omsetning og volum, og litt bedre innkjøpsbetingelser eller mer makt ved innkjøp.
- De kan få mer makt til å få leverandørene til å presse prisene, sier han.
Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.
- Positivt for forbrukerne
Dagligvareekspert Tom Ystaas i Enhver.no mener Kiwis priskutt er positivt for forbrukerne.
- Dette er veldig bra, og positivt for forbrukerne. Det viktigste er at noen presser prisene, for det er er det forbrukerne ønsker, sier Ystaas.
Les også: – Gjør du denne lille endringen kan du gå ned 26 kg på et år (+)
Han tenker at dette kan være et ledd i en større plan Kiwi har, og at de ønsker å fortsette å vokse og bygge merkevaren deres og vise at de er den rimeligste kjeden over tid.
- Pris er viktig for folks valg av dagligvarebutikk, men beliggenhet har også betydning for hvor du velger å handler, sier han, og poengterer:
- I år har vi sett at lavpriskjedene har fulgt hverandre ganske tett, og at de er ganske like i pris.
Her kan du se listen over hvilke varer Kiwi kutter prisene på fra mandag.