Gå til sidens hovedinnhold

Kjempehopp for Kid gjennom koronakrisen: - Aldri sett så stor vekst

Tekstil- og interiørkjeden Kid har gjort god business under koronakrisen.

- Vi er veldig stolte over tallene, sier Kid-sjef Anders Fjeld under presentasjonen av tallene torsdag.

Inntektene gikk opp fra 428,8 millioner til 660,5 millioner fra andre kvartal i fjor til andre kvartal i år.

Kid har sett en solid vekst i alle kategorier i både Interiør og Hemtex. Driftsresultatet økte fra 85,8 millioner til 176 millioner kroner på grunn av høyere salg, men også på grunn av oppkjøpet av Hemtex i fjor.

- Det er ekstremt godt, sier Fjeld til Nettavisen, og legger til:

- Vi har har aldri noen gang hatt en prosentvis vekst i omsetning som er så stor som i år - vi har ikke vært i nærheten en gang. Den er all time high uansett kvartal.

Torsdag morgen steg også Kid med over fem prosent på Oslo børs fra start. Det er Bjørn Rune Gjelsten som er hovedeier og har 25 prosent av aksjene.

Reduserte kostnader

Resultatet før skatt endte på 78,3 millioner i andre kvartal - et kjempehopp fra 13,7 millioner i tilsvarende kvartal i fjor. Totalt har Kid et overskudd på 66,4 millioner etter første halvdel av 2020.

- Den gode lønnsomheten til selskapet er knyttet til ekstraordinære kostnadsbesparende tiltak, for eksempel permitteringer og redusert reise- og møteaktivitet, skriver Kid i rapporten, som kom ut torsdag morgen.

Kid sparte 23,5 millioner kroner på permitteringer, samt færre reiser og møter.

Alle butikkansatte fikk i mars varsel om at det ville bli permitteringer. Alle ble imidlertid ikke permittert.

- Det var rundt 600 ansatte som i en grad ble permitterte i mars. Så har vi suksessivt sluppet opp permitteringene fra slutten av mars og gjennom andre kvartal. Nå har vi ingen permitterte lenger, sier Fjeld.

Kid-sjefen er glad for at de fikk tilbake alle ansatte i jobb tidligere enn de trodde det ville skje.

Les også: Prisforskjell på samme vare hos samme kjede: - Dette blir for dumt

Koronaeffekt: Beste noensinne

Da koronakrisen var et faktum i mars, så de at salget falt de første dagene i andre halvdel av mars. Etter noe labert salg, forbedret etterspørselen seg raskt fra starten av andre kvartal - først i Norge og så i Sverige. Så nådde selskapet «all time high» gjennom hele kvartalet. I Norge var kun noen få butikker stengt, mens ingen var stengt i Sverige.

Sist gang Kid nådde «all time high» i andre kvartal var i fjor.

Les også: Ekstreme tall for grensebutikker: - Den beste uken noensinne

Den totale kostnadsffekten av koronaviruset for Kid er estimert til å være på 12 millioner kroner. Ni millioner kroner skyldes reduserte ansattkostnader grunnet midlertidige permitteringer. Gjenværende kostnadsbesparelser på tre millioner kroner skyldes hovedsakelig leiekostnader og andre kostnader, for eksempel til reiser og lignende.

Inkludert i dette er også refusjon av 500.000 kroner grunnet sykemeldinger under koronakrisen.

- Dette er refusjoner vi har fått knyttet til Covid-19, i hovedsak knytte til sykefravær ved covid (vi har ikke hatt smittede ansatte) eller pass av barn som ikke kan gå på skole eller i barnehage. Kort oppsummert er dette den utvide sykelønnsordningen som kom ved Covid-19, forklarer Fjeld.

Økte inntekter

Ser vi på kun Kid Interiør økte inntektene med 28 prosent til 411,5 millioner kroner i andre kvartal. Like for like-salget inkludert nettbutikken, økte med 27,1 prosent.

- Salget har vært uvanlig høyt gjennom hele kvartalet og i alle kategorier. Antall kunder i april var på nivå med fjoråret, og i mai og juni økte antallet kunder enda mer. Det resulterte i ni prosent flere kunder gjennom andre kvartal sammenlignet med fjoråret, skriver Kid i rapporten.

Samtidig økte inntekter per kunde med 12 prosent. Nettsalget økte med hele 67,7 prosent i andre kvartal til 31,1 millioner kroner.

Fjeld forteller til Nettavisen at de i Norge hadde de en vekst på 28 prosent i salget i andre kvartal.

- Det har vi ikke vært i nærheten av før - uansett kvartal, sier han.

- Hva har vært høydepunktet i andre kvartal?

- Det er innsatsen som er lagt ned fra alle ansatte i en situasjon hvor man er engstelig for koronaviruset. Men våre ansatte har kommet på jobb og møtt kundene med et smil. Så ender det opp i et godt resultat i et regnskap, sier Fjeld.

Les også: Frykter nedleggelser av suvenirbutikker: - Helt grusomt

Åpner nye butikker

Under presentasjonen torsdag, forteller Kid-sjefen at de skal åpne nye butikker. Én i Kalmar i Sverige og to i Norge.

- Den ene er på Røa i Oslo og den andre er i Nittedal, og disse vil åpne i fjerde kvartal, forteller han.

Butikken i Sverige vil etter planen åpne i tredje kvartal.

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar