Gå til sidens hovedinnhold

Kjempesmell for Kygo på lydprodukter

Kygo har de to seneste årene tapt over 50 millioner kroner på lydprodukter.

Satsingen skjer gjennom selskapet Kygo Life. Kygo Life er Kygos eget merke i luksusmarkedet for støyreduserende hodetelefoner under merkenavnet X by Kygo. Opprinnelig solgte selskapet også på moteklær, men det ble så mislykket at hele satsingen ble faset ut.

I 2020 viser ferske tall at satsingen på lydprodukter gikk i minus med 28,2 millioner kroner, en marginal forbedring fra et underskudd på 31,5 millioner året i forveien.

De stygge tallene kommer etter at omsetningen stupte fra 36,2 millioner kroner i 2019 til 18,7 millioner i fjor. Underskuddet i 2020 var altså betydelig høyere enn omsetningen. Varekostnadene i selskapet utgjør den største delen av kostnadene.

Kygo Life sysselsetter seks årsverk, der lønnskostnadene ligger på drøyt 4 millioner kroner.

Les også: Maren Platous nye liv i Oslo etter bruddet med Kygo: – Aldri hatt det så bra før

Tapt 85 millioner

Finansavisen (bak betalingsmur) skriver at på fire år har satsingen kostet Kygo hele 85 millioner kroner. Egenkapitalen i selskapet er som følge av de store underskuddene kraftig redusert.

Artisten har skutt inn 84,3 millioner kroner i egenkapital i Kygo Life, men de udekkede tapene utgjør 71 millioner.

Kygo mener likevel at forutsetningen om fortsatt drift er til stede. Han vil sørge for nok likviditet og kapital for å sikre videre driften.

Les også: Kygo skal fylle Ullevaal Stadion i 2022

Ingen svensk suksess

Finansavisen skriver at heller ikke Kygo Lifes satsing i Sverige har tatt av. Satsingen her i fjor endte med et resultat på minus 5,4 millioner samt en negativ egenkapital på 10,6 millioner. Resultatet for Kygo er ennå ikke tilgjengelig i Brønnøysund.

Kygo-konsernet produserer, fremfører og selger musikken til Kygo. Selskapet forvalter også rettighetene og sponsoravtalene.