*Nettavisen* Økonomi.

Kjempesmell for SAS: - Det gjør vondt

sas sjef Rickard Gustafson foto: Halvor Ripegutu

MERKER SMELL: Rickard Gustafson i SAS. Foto: Halvor Ripegutu

En milliard svenske kroner er borte for SAS i forrige regnskapsår. Selskapet stuper 15 prosent på børsen, mens Norwegian får et løft til tross for passasjersvikt.

05.12.19 13:51

LYSAKER/AKER BRYGGE (Nettavisen Økonomi): - Vi forholder oss stort sett til den svenske kronen, og det gjør veldig vondt. Valuta var den absolutt viktigste årsaken til at vi ikke fikk samme inntjening som tidligere. Det gjør vondt, absolutt, sier SAS-sjef Rickard Gustafson til Nettavisen.

Og vondt gjør det også på børsen. SAS-aksjen er torsdag ettermiddag ned hele 15,5 prosent. En drøy milliard i aksjonærverdier er borte torsdag, markedsverdien er redusert til 6,27 milliarder.

SAS la akkurat frem tall for regnskapsåret 2018/2019, som går fra november til oktober det påfølgende året.

De viste at resultatet til flyselskapet endte kraftig ned. Fasit for 2019 ble et resultat på 621 millioner svenske kroner, ned fra 1,59 milliarder for de foregående 12 månedene.

Les også: Ryanair med stikk til Norwegian: - Gud hjelpe oss

Lider av kronekursen

En milliard er dermed borte for SAS sammenliknet med det rekordsterke 2017/2018-resultatet.

En stor grunn til dette er den svake kronekursen, der den norske og svenske kronen har svekket seg kraftig mot andre valutaer som dollar og euro. Det fører både til at drivstoff, som handler i dollar, blir dyrere, samtidig som reiselysten til nordmenn og svensker faller.

Ifølge årsregnskapet til SAS kan 593 millioner av nedgangen på en rundt en milliard tilskrives kronekursen.

Les også: Tidligere Avinor-topp venter flyskam i Norge

Svakere

Den norske og svenske kronen har svekket seg mot både dollar og euro gjennom sommeren og høsten. I oktober nådde den kronen et historisk bunnpunkt da én euro ble omsatt for 10,202 - og ekspertene har generelt hatt vanskelig for å forklare hvorfor folk holder seg unna den norske kronen.

Les mer her: - Det grønne skiftet har sendt kronekursen til bunns

- Som bransje er vi i en situasjon der vi har veldig store kostnader i dollar. Alt av flydrivstoff, flyleie, overflyvningsavgifter og reservedeler betales i dollar. Det er klart det begrenser inntektene våre, sier Gustafson til Nettavisen Økonomi da Nettavisen snakket med han under Zero-konferansen, før tallene for 2019 ble kjent.

Foreløpige rapporter hadde imidlertid allerede pekt på en kraftig nedgang i resultat til selskapet

Nedgang

I starten av året kostet én amerikansk dollar rundt 8,90 svenske kroner - i løpet av året har dollaren steget jevnt og trutt til dagens 9,65 svenske kroner. 1. januar kostet dollaren 8,63 norske kroner. I dag koster én dollar rundt 9,12 norske kroner.

- Ja, vi får dollarinntekter når vi selger flybilletter i USA, men sammenliknet med kostnadene så er det en veldig liten andel. Vi har ikke det man kaller «naturlig hedge», der kostnader og inntekter matcher hverandre, og det gjør selvfølgelig vondt, sier Gustafson.

Mandag kostet en amerikansk dollar rundt 9,65 svenske kroner. Betydelig mer enn i starten av året, da den kostet rundt 8,90 svenske kroner.

Trøst

SAS-ledelsen kan riktignok trøste seg med at de siste tre månedene i året, fra august til oktober, var bedre enn i fjor og hadde et nettresultat på 861 millioner kroner, ned fra 623 millioner i samme kvartal i fjor.

Store tap tidligere i regnskapsåret, blant annet knyttet til SAS-streiken i mai, tynger imidlertid totalen.

Les også: SAS mener lokale klimaavgifter kan føre til høyere utslipp

Ellers kan SAS være fornøyd med at selskapet øker inntektene fra 45 til 47 milliarder svenske kroner for helåret.

Les også: 1 av 10 svenske flypassasjerer borte: - Dramatisk utvikling

Toppsjef i SAS, svenske Gustafson, sier likevel at han ikke er fornøyd.

Utilfredsstillende

- SAS leverer et utilfredsstillende og betydelig lavere helårsresltat enn foregående år, drevet av høyere drivstoffkostnader, ufordelaktige valutabevegelser og streik. Tross disse utfordringene bidro et attraktivt kundetilbud og effektiviseringer i virksomheten kombinert med redusert kapasitet til markedet, spesielt i fjerde kvartal til at vi får med overskudd for helåret 2019, sier han i en melding.

Han spår også at det blir enda verre neste år.

- De usikre økonomiske utsiktene og den fremvoksende avmatningen i store økonomier kommer å påvirke etterspørselen fra kundene negativt. Den fortsatt svake svenske og norske kronen mot US-dollar og euro forblir også en utfordring. Neste år venter vi derfor betydelig lavere markedsvekst, både i etterspørsel og tilbud, sier Gustafson.

Farvel til vekst

Men om det har gått dårlig med SAS torsdag, har Norwegian fått et løft, til tross for et kraftig fall i passasjertrafikken. Men det er delvis et villet fall som følge av at selskapet skal ha lønnsomhet og ikke vekst.

Enhetsinntekten (yielden) per passasjer er klart opp, og Norwegian meddelte onsdag at de selger unna sitt ulønnsomme argentinske datterselskap.

- Det som er positivt med dagens trafikktall, er at man ser at sakte, men sikkert så øker yielden per passasjer. Dette er også den åttende måneden på rad Norwegian øker sine enhetsinntekter, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til Nettavisen Økonomi.

Klar aksjefavoritt

- Jeg tror markedet er fornøyd med at selskapet til stadighet begynner å vise til bedring i driften.

Johannesen sier at dette er helt i tråd med hva ledelsen har fokusert på i lang tid, å omstille seg fra vekst til lønnsomhet.

- Og hvis vi ser på våre kunders aktivitet i Norwegian, har dette vært en klar favoritt blant våre kunder i lang tid. Det er åpenbart av småsparere har tro på at Norwegian blir et lønnsomt selskap på sikt, sier investeringsøkonomen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag