XXL la frem svake tall som reflekterer en snøfattig vinter der mange av varene gikk på salg.

Omsetning var 8,5 prosent ned i de samme butikkene som i fjor, med en omsetning på to milliarder kroner, ned fra 2,2 milliarder i fjor. Selskapet tjente imidlertid også mindre penger, som følge av salgsaktivitet og økningen i fraktrater, og nettoresultatet endte på -151 millioner kroner. Det er det dårligste resultatet til sportskjeden på to år, og det tredje verste resultatet siden XXL ble børsnotert.

Med andre ord måtte XXL selge en større andel av varene sine på salg, samtidig som de ble rammet av de økte transportkostnadene som følge av ettervirkninger av korona og økte oljepriser.

– Etter et sterkt fjerde kvartal, var vinterforholdene vært mer utfordrende i de første månedene av 2022. Men hvis vi ser på hele vintersesongen fra november til mars, har vintersalget vært ok, uttaler konsernsjef Pål Wibe i en børsmelding.