Extra melder at de har rekordvekst. Etter hva Nettavisen erfarer, har de høyere organisk vekst enn alle sine konkurrenter i de første tre månedene av 2019.
Organisk vekst er vekst på sammenliknbare butikker, altså uten at nye butikker er tatt med.
- Vi er større enn Rema 1000 lenge før jeg pensjonerer meg, sier kjededirektøren Christian Hoel i Extra til Nettavisen.
Rema 1000 er Norges største dagligvarekjede med en markedsandel på 23,7 prosent ved utgangen av 2018. Extra hadde på samme tid en markedsandel på 13,3 prosent.

Brusprodusent langer ut mot Jensens sukkerutvalg: - Norske arbeidsplasser forsvinner
3,5 prosent vekst
- Extra vokser 3,5 prosent organisk etter årets tre første måneder. Det er trolig mest av samtlige lavpriskjeder. Dette, kombinert med nyetableringer og omprofileringer, gjør at kjeden også trolig tar desidert mest markedsandel i første kvartal, sier den godt fornøyde kjededirektøren Christian Hoel i Extra.
Han legger til at det er vanvittig moro å jobbe i Extra for tiden.
- Ikke bare vokser vi mest i markedsandel som følge av nye butikker. Vi vokser også trolig mest i de eksisterende butikkene. Kundene krever tydeligvis noe i tillegg til lave priser, og det får de i Extra, fortsetter han.

EU vil forby kjøttnavn på vegetarprodukter
- Skal slå Rema 1000
Kjededirektøren utelukker ikke at Extra en dag blir landets største dagligvarekjede.
- Nå vet folk at vi er blant de aller billigste, og da blir det store utvalget vårt et enda større konkurransefortrinn. Med den takten vi har nå er vi større enn Rema 1000 lenge før jeg pensjonerer meg, sier han.
Det er fortsatt noen år før Hoel, som snart runder 50 år, går av med pensjon.
- Minimale prisforskjeller
Bare siden nyttår har Extra fått nesten 400 nye Coop-eiere hver eneste dag. Det tilsvarer en økning på 11 prosent sammenlignet med 2018, som var et rekordår for nye medlemmer.
- Kundene ved at det er minimale forskjeller mellom prisene i lavpriskjedene og at Extra er blant de aller billigste, det ser vi i Nettavisens ukentlige prisbørser. Når vi i tillegg er best på kampanjer og kan tilby fordeler til våre medeiere, så sparer kundene mest på å velge Extra. Det store utvalget er vårt største konkurransefortrinn når prisene er så å si like, avslutter han.
Gir Hoel æren
Dagligvareekspert Odd Gisholt i Institutt for marketing er imponert over hva Extra har fått til. Han gir Hoel selv, som tidligere var sjef for Rimi, mye av æren.
- Christian Hoel er et rivjern og en motivator uten like. Det at han har gått lov til å gjøre såpass mye har vært utslagsgivende, sier Gisholt til Nettavisen.
Han viser samtidig til at Hoel har hatt fordelen av at han har fått omprofilere så mange Coop-butikker til Extra. Spesielt har en rekke Prix-butikker blitt konvertert til Extra de siste årene.
- Samtidig ser vi Coop er tydelig på at alle samvirkelagene skal være med og styrke Exrtra. Nå er de snart halvparten av hele konsernet, sier Gisholt.
- Heier på konkurranse
Rema 1000 tar tilsynelatende utspillene fra Extra-toppen med stoisk ro.
- Vi heier på konkurranse og liker en offensiv innstilling. Selv ønsker vi å fokusere på oss selv. Det viktigste for oss er å jobbe hardt for å gi kundene de laveste prisene hver dag hos oss i Rema 1000, sier administrerende direktør Trond Bentestuen.