Gå til sidens hovedinnhold

Kjempevekst for Europris

Europris mer enn doblet resultatet i tredje kvartal av 2020.

Resultatet før skatt er på 243 millioner kroner - over en dobling fra samme kvartal i fjor, da det var på 109 millioner kroner.

Konserninntektene økte med 28,5 prosent i tredje kvartal, fra 1,47 milliarder kroner til 1,89 milliarder kroner.

Inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) økte med 53 prosent, fra 140 millioner kroner til 262 millioner kroner.

- Europris har hatt sterk salgsvekst drevet av endret forbrukermønster som et resultat av strenge nasjonale smitteverntiltak og solid merchandising, skriver Espen Eldal, administrerende direktør i lavprisselskapet, i en melding.

- Hvordan skal dere klare å fortsette å levere like gode resultat?

- Vi skal fortsette med det vi har gjort de siste 27 årene, og selge billige varer gjennom butikknettverket vårt. Det er bare å brette opp armene og gjøre mer av det samme, sier Eldal til Nettavisen.

Les også: Europris-arving tapte 30 millioner på skandaleselskap

Vekst i netthandel

Europris' netthandelsløsning har fortsatt sin positive salgstrend etter lanseringen av den nye plattform i april, med en vekst på 106 prosent i tredje kvartal. Selv om den utvides sterkt, utgjør den fortsatt en beskjeden del av kjedens omsetning og hadde en andel på 0,9 prosent i kvartalet.

Klikk og hent er kundenes foretrukne måten å handle på, og det utgjorde hele 84 prosent av nettsalget i kvartalet. Klikk og hent-tjenesten hadde en vekst på 119 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Hjemlevering økte også, noe vi kan se i sammenheng med koronakrisen og at folk holder seg mer hjemme enn før. Hjemlevering økte nemlig med 57 prosent i tredje kvartal.

- Skal dere satse mer på netthandel?

- Nettbutikken vår oppgraderes og endres konstant, men netthandel er en liten andel av vår totalomsetning. Vi satser på å lage gode muligheter så kundene kan handle på den måten som passer dem best, sier Eldal til Nettavisen.

Han sier at det er viktig at de har gode, digitale løsninger, og å legge til rette for at du skal kunne handle på nett, enten for hjemlevering eller med klikk og hent. Men de ønsker ikke å styre kundene i en retning av mer netthandel, selv om Eldal tror netthandel vil ta en større andel etter hvert.

Les også: Selger billig smågodt i store mengder: - Bekymringsfullt

Åpner nye butikker

Mens mange satser mer på netthandel, fortsetter Europris å åpne fysiske butikker.

I tredje kvartal åpnet lavpriskjeden en ny butikk, som ligger på Lindås på Vestlandet.

I november åpner de også en ny butikk i Oslo, og i årene som kommer skal de åpne ytterligere sju butikker. Én av de sju er i Oslo og én er i Bergen, men Eldal røper ikke hvor de andre butikkene kommer.

Ifølge kvartalsrapporten har også Europris - per 30. september 2020 - en sterk finansiell posisjon, med 463 millioner kroner i kontanter og tilgjengelige kreditter.

Les også: Virke: Tydelig endring i norsk handel

Julehandel under pandemien

Europris ligger også godt an inn i fjerde kvartal, og er godt forberedt til julesesongenEldal tror julehandelen kommer til å gå godt.

- Vi har sett at salget har vært ganske høyt og stabilt i hele tredje kvartal og i starten av fjerde kvartal. Hvordan julehandelen blir, avhenger av smittevernstiltak, men vi er forberedt på et høyt forbruk i norske hjem, sier Eldal.

Med «stengte» grenser og mer hjemmekontor er det også naturlig at folk handler mer, mener Eldal. Han frykter imidlertid ikke at julesesongen skal skaper så store kundemasser i butikkene at det blir et smittevern-problem - for det har de gode rutiner for å håndtere.

- Vi har avstandsmerking i butikkene, og på dager med mye trafikk, setter vi inn vektere for å sørge for at det ikke blir så mange i butikken samtidig at det ikke er mulig å holde god nok avstand, sier Eldal.

- Vi har et ekstremt fokus på smittevern, og ønsker et trygt miljø for kunder og ansatte. Vi følger retningslinjene nasjonalt og lokalt, påpeker han.

Kommentarer til denne saken