Gå til sidens hovedinnhold

Kjetils verdifulle, amerikanske gitar forsvant sporløst underveis med PostNord: – Total mangel på kontroll

Kjetils gitar kom trygt frem til Norge fra USA, men Postnord mistet den mellom Gardermoen og Kolsås. Nå raser han mot leveringskjempen.

I forrige uke skrev Nettavisen om Mari Anne Engen som hadde bestilt juleglass med PostNord som leverandør. I hennes tilfelle kom kun tre av seks juleglass fram i god stand.

I løpet av helgen har flere PostNord-kunder tatt kontakt med Nettavisen og forteller om pakker som reiser fra terminal til terminal uten å komme fram til riktig mottaker.

En av disse kundene er Kjetil Svartdal. Han hadde kjøpt en gitar på Ebay som skulle bli levert av PostNord 27.april.

- Jeg fikk akkurat beskjed om at pakken min fra USA til en verdi av 16.000 kroner er tapt på vei fra Gardermoen til Kolsås. Etter at den har gått i skyttel mellom Langhus og Alnabru i to uker kan ikke PostNord lenger spore den, skriver Svartdal i et Facebook-innlegg.

Langhus er PostNords terminal i Nordre Follo, mens Alnabru ligger 20 kilometer unna, helt sør i Groruddalen. Svartdal selv bor på Kolsås i Bærum.

Les også: Thomas så ikke eposten fra Norwegian. Nå vil bonuspoeng tilsvarende 10.000 kroner bli slettet ved utgangen av år

Spart lenge

Gitaren var ikke et impulskjøp fra Svartdals side og han har lenge planlagt å kjøpe akkurat denne.

- Jeg har spart ganske lenge. Jeg har også solgt unna gammelt utstyr for å ta meg råd til å kjøpe denne gitaren nå, sier Svartdal i en samtale med Nettavisen.

Gitaren har vært ekstra vanskelig å få tak i på grunn av koronaen.

- Det er mange måneders ventetid på å kjøpe en helt splitter ny gitar av denne modellen. Bruktprisen er ganske høy og de stiger i verdi med alderen, konstaterer Svartdal.

Leid øvingslokale

I starten fikk Svartdal oppdateringer fra PostNord om at pakken er på vei og at den skal komme fram i morgen. Etter hvert mistet PostNord kontroll på pakken og opprettet en sak på hendelsen.

Tilslutt fikk Svartdal beskjed om at PostNord har forsøkt å etterlyse pakken på terminalene sine uten hell. Den hadde rett og slett sporløst forsvunnet.

Videre fikk han informasjon om hvordan han skal søke erstatning.

- Det er veldig synd det. Jeg har leid meg øvingslokale og var klar til å spille, påpeker Svartdal.

Svartdal synes hele opplegget har vært upålitelig og at det virker som selskapet har dårlige logistikksystemer.

- Den totale mangelen på kontroll, rutiner og seriøs kundebehandling er åpenbar, skriver Svartdal i innlegget på Facebook.

Velger bort PostNords samarbeidspartnere

Videre synes han forbrukerne bør ha mer å si i valg av leverandør. Han mener at man ufrivillig må bruke PostNord som leverandør når man handler fra mange nettsider.

- Ingen bør handle på nettet uten å få muligheten til å velge bort PostNord, sier Svartdal.

På Facebook har 1400 norske forbrukere samlet seg på siden "Boikott PostNord?". Her forteller flere forbrukere om dårlige kundeopplevelser. Det er til og med laget en svarteliste over bedrifter som samarbeider med PostNord. Den blir kontinuerlig oppdatert med nye selskaper.

Svartdal har selv blitt oppmerksom på hvilke leverandører ulike selskap benytter seg av.

- Jeg skulle nylig kjøpe noe fra Zalando, men da klikket jeg meg ut med en gang jeg så at PostNord sto for leveransen, sier Svartdal.

- Tegn på at ting ikke går som planlagt

PostNords kommunikasjonssjef, Haakon Nikolai Olsen, synes ikke dette er hyggelig å høre.

- Det er et tegn på at ting ikke går som planlagt. Vi ønsker å levere og når vi ikke klarer det må vi rette opp, sier Olsen i en telefonsamtale med Nettavisen.

Les også: Patrik (36) ble rystet da han så budbilsjåføren: - Trodde først det var skjult kamera

- Sjeldent at pakker blir borte

Han vil likevel påpeke at det er få pakker som blir borte i løpet av et år.

- Gjennomsnittet viser at 1 av 5.000 pakker blir borte og grunnen til dette er som oftest manglende leveringsinformasjon fra avsender. I 2020 mottok vi totalt 6.000 krav knyttet til tapt gods og det i forhold til et antall på 30 mill. sendinger samme år, sier Olsen.

Videre kan PostNord informere om at pakker som er umerket hvor PostNord ikke klarer å lokalisere mottaker, blir enten destruert eller overlevert til Auksjonshuset.

- Umerket gods, er gods hvor vi ikke kjenner avsender eller mottaker, og gods som mister strekkoder under transport. Dette forekommer ekstremt sjelden og gjelder kun 1 av 100.000 pakker. I disse tilfellene lagrer vi pakkene i 3 måneder, hvor vi forsøker å spore opp både avsender eller mottaker. Varer som kan ha affeksjonsverdi ligger i to perioder, 6 måneder, sier Olsen.

PostNord har hatt en ekstrem pakkevekst med over 150.000 pakker per dag etter at butikkene stengte ned i Oslo/Østlandet den 13. mars i fjor.

- Det er vi glad for og vi har gjort en rekke endringer for å øke kapasiteten, lansert nye tjenester og økt fokus på kundeopplevelse for å minimalisere forsinkelser tross sterk pakkevekst.

For å møte forventet volumvekst har PostNord investert i utvidelse og modernisering av terminalen på Langhus.

- I slutten av april begynte også utvidelsen på Langhus, hvor et nytt sorteringsanlegg ble implementert. Vi er fremdeles i en oppstartsfase, og dette vil øke kvaliteten for alle kundene våre. Dette er den største endringen i PostNord Norge siden oppstarten av Alfaset i 1992.

Fredag ettermiddag, dagen etter Nettavisen omtalte den forsvunne gitaren, har PostNord funnet pakken til Kjetil. Gitaren blir levert til nærbutikken på Kjelsås i løpet av fredag kveld.