Gå til sidens hovedinnhold

Kjøper film i musikkbutikken

Når nordmenn handler film skjer det i dagligvarehandelen og i musikkbutikken. Seks prosent handler på nett.

Kjøpefilmmarkedet har det siste året økt med 50 prosent, ifølge Farojournalen.

Men det er ikke videobutikkene som tar fortjenesten. Vi handler nemlig vårefilmer i dagligevarebutikken og i musikkbutikken. Prisene har også i samme periode gått ned med 21 kroner i snitt. Videobutikkene får likevel ikke så mye av kaka.

- En av grunnene til at de kanskje ikke øker så mye som de burde, er at man ikke prioriterer kjøpefilm like mye som leie, sier Gdks markedskonsulent Christer Mikalsen.

22,9 prosent av alle filmer selges i musikkbutikkene mens dagligvarehandelen tar 16,5 prosent. 6,3 prosent av filmene som selges kjøpes på nett, det betyr at flere kjøper filmer på nett enn i bokhandelen og på bensinstasjonene.

Videobutikkene har 7,2 prosent av markedet.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken