*Nettavisen* Økonomi.

Kjøper rekordmange duppeditter

Elkjøp går så det suser, og slo alle rekorder med én milliard i overskudd i fjor.

21.06.06 09:56

Nordmenns enorme interesse for brune - og hvitevarer setter dype spor i bunnlinja til Nordens største aktør innen forbrukerelektronikk.

I 2005 omsatte selskapet for 13,7 milliarder, hvilket gir en vekst på 12 prosent. Driftsresultatet endte på 1 milliard kroner, noe som er en vekst på 26 prosent sammenlignet med året før.

- På riktig vei
- Vi skal være best i det vi driver med, det vil si at vi gjennom våre lave priser og dyktige medarbeidere sikrer at fornøyde kunder kommer tilbake. Resultatet viser at vi er på vei mot å nå våre ambisiøse mål. Holder vi denne takten, vil vi nå målet og vel så det, sier Ronny Blomseth, administrerende direktør for Elkjøp Nordic, i en pressmelding fra konsernet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Økningen i omsetning har vært innenfor samtlige produktgrupper, men OL og fotball-VM bidro til en kraftig vekst av flatskjerm og DVD-opptakere.

Varehus
Og det er varehuskonseptet som bidrar positivt, forklarer konsernlederen.

- Store varehus med lave kostnader er avgjørende. Alle nye varehus baserer seg på dette, og har bidratt positivt til det gode resultatet. Det har samtidig gitt oss større innkjøpsmakt. Vårt fokus på vareutvalg, kjente merkevarer og lave priser er en vinnerformel Elkjøp vil fortsette med, sier Blomseth.

Størst i Norden
Elkjøp har butikker i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene. I løpet av det siste året har Elkjøp åpnet og overtatt totalt 57 varehus. Dette inkluderer blant annet 11 nye franchise-butikker, oppkjøpet av finske Markantalo og overtakelsen av PC City i Sverige. Elkjøp er den største aktøren i Norden med sine 235 varehus. Det planlegges ytterligere tre varehus i Norge i løpet av 2006.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.