*Nettavisen* Økonomi.

Kjøpte 900.000 liter sterkøl

ØNSKE OM STATUS: Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener det er årsaken til veksten i mikrobryggeriene. Foto: Privat (Privat)

- En svært gledelig utvikling, sier Petter Nome.

13.01.11 21:32

Salget av sterkøl fra norske bryggerier økte med fire prosent i 2011.

- En svært gledelig utvikling, som bekrefter at interessen for øl og ølkultur er på frammarsj, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, i en melding.

Salgsøkningen for øl med en alkoholklasse man må på polet for å finne var særlig sterk i førjulsmånedene, da mange utsalg gikk tomme både for juleøl og andre mer eksotiske sterkøltyper. Totalt ble det solgt om lag 900.000 liter norsk sterkøl i fjor.

Tross sterkølets fremgang kjpte nordmenn totalt mindre øl i fjor. I 2010 drakk vi til sammen cirka 246 millioner øl, en nedgang på 2,3 prosent i forhold til 2009.

Fra 1993 ble alt øl med alkoholstyrke over 4,7 prosent overført fra dagligvarehandelen til Vinmonopolet. Salget sank da også dramatisk.

- Siden den gang er bildet totalt forandret. Vinmonopolet tilbyr i dag over 200 ulike typer sterkøl, hvorav nesten en fjerdedel er brygget i Norge. Dette er ikke lenger misbruksprodukter, men relativt dyrt kvalitetsøl som drikkes av kjennere, sier Nome.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.