Klagde på sengen - fikk Syden-penger tilbake

Den norske familien ble lovet en lang ekstraseng på Sydenferien. I stedet ble det satt fram en seng på 110 centimeter. Klagen ga full uttelling.

13.04.04 12:10

Reisen fant sted de første to ukene av juli i fjor, og den norske familien dro forventningsfulle avsted til Kreta.

I forkant hadde familien forsikret seg at de ville få en ekstraseng som var 190 cm lang.

Selger lovte lange senger
Da familien bestilte ferieturen, stod det i reisedokumentene at ekstrasengene kun var 110 cm lange. Derfor tok familien kontakt med reisebyrået som solgte turen på vegne av Saga Solreiser. Selgeren kunne berolige med at sengene var 80 cm lengre enn det familien fryktet.

Men da den norske familien kom på hotellet var det bare ekstrasenger med en lengde på 110 cm på rommet. Dermed måtte sønnen i familien sove på gulvet i to uker.

Krever å få dekket barnebilletten
Saga Solreiser henviste i ettertid til et følgebrev familien fikk sammen med billettene. Men familien mener på sin side at de må forholde seg til opplysningene selgeren forela.

I erstatning krever den norske familien dekket en barnebillett, samt mobiltelefonutgifter i forbindelse med samtaler med selgeren.

Saga Solreiser skriver til sitt forsvar at det ikke er sannsynlig at en av Sagas ansatte ville oppgi at sengene er 190 cm lange. For ifølge charteroperatøren kjenner alle Sagas selgere godt til anlegget på Kreta der familien bodde, og hvilke fasiliteter som tilbys.

Det vises også til brevet som familien fikk med billettene, der lengden på sengen ble opplyst. Og ettersom alt det skriftlige var i orden, vil ikke Saga etterkomme ønsket om kompensasjon.

Avvik fra det avtalte
Dette er imidlertid ikke Reklamasjonsnemnda enige i. Nemnda påpeker at en pakkereise er mangelfull når den avviker fra det som er avtalt. Dagen etter bestilling fikk klager bekreftet fra selger at sengen skulle være lang nok.

Dette skjedde før reisen ble betalt. Dermed hadde den norske familien en avtale om innkvartering med ekstraseng på 190 cm. Og selv om Saga opplyste om senger på 110 cm i følgebrevet, hadde familien ingen grunn til å reagere på dette ettersom de hadde en bekreftelse fra selger.

Selv om Saga Solreiser satt inn en fem cm tykk madrass som familiens sønn kunne sove på, ser ikke nemnda på dette som tilfredsstillende. De mener manglene ikke ble avhjulpet på riktig måte.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser råder derfor at familen får en samlet kompensasjon på 5000 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag