*Nettavisen* Økonomi.

Klagestorm mot 2Phone

Samarbeidet mellom TV 2 og leverandøren til 2Phone strandet. De som har fått svi for dette, er kundene.

13.02.06 15:33

«TV 2 hjelper deg» har i januar og februar mottatt et tosifret antall klager på IP-telefoniproduktet 2Phone. Produktet har blitt markedsført på TV 2s egne nettsider.

- Tilbudet hørtes nesten for godt ut til å være sant. Jeg skulle få nettadapter og trådløs telefon mot å tegne tre års abonnement for 49 kroner i måneden, inkludert 400 ringeminutter til fasttelefon, skriver en av de frustrerte kundene i en e-post til «TV 2 hjelper deg».

- Elendig kundeservice
Problemet var bare at verken adapteret eller telefonen kom. Og dette gjelder mange flere kunder:

«Jeg bestilte i november, nå har det gått to måneder og jeg har ennå ikke fått installasjonspakken. Har ikke fått tak i kundeservice, og får ikke svar på e-post».

«Jeg bestilte i oktober, men IP-telefonen virket ikke. Supporten er elendig, og det eneste som fungerer er utsending av faktura. De har fakturert meg for hele perioden selv om telefonen aldri har vært koblet opp».

«Jeg har ikke fått utstyret, men har fått faktura».

«Er dette et seriøst firma? Jeg har ikke fått noe adapter, og når jeg ringte kundeservice sist var ventetiden 92 minutter! Er TV 2 egentlig tjent med et samarbeid med denne aktøren?»

Dette spørsmålet stiller vi også prosjektsjef Elin Reitan i TV 2 Nettavisen.

- På bakgrunn av de erfaringer vi har hatt, vil jeg nok si at vi ikke var tjent med dette samarbeidet. Det har ført til mange problemer for oss, og ikke minst for kundene, sier Reitan.

TV 2 trakk seg
Gründer Frode van der Laak i IPTech etablerte merkenavnet 2Phone/JustIP, som skulle bli en storsatsning. I tillegg til at TV 2 deltok i samarbeidet, skulle merkenavnet JustIP også lanseres i 15 andre land.

- Da det viste seg at IPTech ikke var i stand til å levere tjenesten i henhold til de standarder TV 2 har, måtte vi trekke oss ut av samarbeidsforholdet, sier prosjektsjef Elin Reitan i TV 2 Nettavisen.

Frode van der Laak i IPTech karakteriserer situasjonen som trist.
- Vi hadde en uheldig episode med vår finansieringspartner, noe som i siste instans førte til at vi måtte koble ned hele adaptertjenesten, sier van der Laak.

Nytt samarbeid med Telio
Nå har TV 2 tilbudt de gamle 2Phone-kundene et gunstig tilbud på ”nye” 2 Phone. Dette samarbeidet har de innledet med markedsleder Telio. Men flere av kundene sier at de verken har fått noen informasjon eller nytt tilbud.

- Det skulle vært sendt ut et brev for lenge siden som forklarer situasjonen, og hvor kundene får et nytt gunstig tilbud fra Telio. Dessverre viser det seg at IPTech ikke har sendt ut dette brevet, slik at vi har måttet organisere dette på egen hånd i samarbeid med Telio, sier Reitan som understreker at nok et brev sendes ut til samtlige kunder i dag.

- Men hva skjer med de som ikke har mottatt et produkt som virker, men som allikevel har blitt fakturert for produktet?

- Disse kundene må sende inn adapteret, men kan beholde den trådløse telefonen, og de kan selvfølgelig se bort fra fakturaen, sier Reitan.

IPTech og Frode van der Laak oppfordrer alle kunder som har utestående beløp til å ta kontakt med firmaet, som har adresse i Steinkjer i Nord-Trøndelag.

- De som har betalt, vil selvsagt få tilbake pengene sine, sier van der Laak.

Beklager
Men noen av kundene har betalt fakturaene de har fått i posten, selv om IP-telefonien ikke har fungert.

- Jeg var ikke klar over at noen av kundene hadde betalt fakturaen, sier Reitan og understreker at hun vil ta kontakt med IPTech med en gang for å høre hvordan de skal håndtere disse kundene.

- Samarbeidet har ikke vært tilfredsstillende på noen som helst måte, og vi beklager at kundene har blitt skadelidende, sier Reitan.

Les flere forbrukersaker på tv2hjelperdeg.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag