*Nettavisen* Økonomi.

Klare for ny priskrig: Kutter prisene på over 200 nye varer

PRISKUTTER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi.

PRISKUTTER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, sier at de vil være prisledende i dagligvaremarkedet. Foto: Kiwi

Nok en gang velger Kiwi å kutte prisene på over 200 varer med 20 prosent. Konkurrentene reagerer umiddelbart etter å ha lest Nettavisens sak.

15.06.20 12:19

- Kiwi er prispresseren i dagligvaremarkedet, og vi leder an i priskampen. Nå kliner vi til igjen og kutter prisene på over 200 nye varer med 20 prosent eller mer, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Fredag 17. april satte Kiwi ned prisene på over 200 varer med 20 prosent, noe som kostet dem over 200 millioner kroner. Dette tilbudet varte fram til i dag, men nå gir de full gass igjen.

- Det blir hjemmesommer på de fleste av oss i år, og vi i Kiwi ønsker å gjøre sommerferien billigere. Derfor setter vi ned prisene på alt fra solkrem og barbersaker til mineralvann og burgere, for å nevne noe, sier hun.

Det blir også en del hverdagsvarer som får nedsatt pris.

Nederst i saken kan du se en oversikt over alle varene Kiwi nå har kuttet prisene på.

Les også: Dagligvarekjempe sa de satte ned prisene - likevel dyrere enn konkurrenten (+)

Klare for konkurranse

Priskuttet skal vare fram til 1. august, og det vil vise seg om lavpriskjedene Rema 1000 og Extra følger etter også denne gangen - slik de gjorde i april.

- Vi er alltid klare for priskrig. Vi har en tradisjon for å starte de større priskrigene og det synes vi er kjempemoro, sier Aakvaag Arvin.

- Vi elsker priskonkurranse. Vi presser prisene hver dag, men vi liker å ta store jafs slik vi gjorde 17. april og gjør nå 15. juni. Denne gangen er det også flere varer enn sist som er med i priskuttet, sier hun.

Les også: Treningssentre og svømmehaller åpner mandag

Hvor mye priskuttet vil koste dem denne gangen, har de ikke regnet på.

- Det er et betydelig millionbeløp, men det er det verdt, sier hun, og forklarer:

- Nå er det mange som har mindre å rutte med, og mange utgifter, så da mener vi lavpriskjedene har et ansvar for å gjøre maten billigere, sier hun.

Konkurrentene svarer

Nyheten om priskuttet har ført til hektisk aktivitet også andre steder i bransjen.

- Vi er den yngste og sprekeste kjeden så vi er selvsagt oppe med sola i dag og kutter priser. Da vi ble klar over kampanjen til konkurrenten startet vi umiddelbart arbeidet med å justere priser. De har selvfølgelig satt ned prisen på en del av sine billigste, egne varer som ingen har, men Extra har det største utvalget av lavpriskjeden i Norge og vi skal lett klare å finne alternative produkter å kutte på slik at kundene våre skal vi minst like mye billig sommermat hos oss, understreker kommunikasjonssjef Harald Kristiansen etter å ha sett Nettavisens nyhet.

- Betyr det at dere kutter prisene på like mange varer og like mye?

- Ja, men vi får jo ikke kuttet på akkurat de samme varene. Kiwi har satt ned prisen på en rekke av de billigste Eldorado-produktene sine, og det har jo verken vi eller Rema. Men vi finner erstattere vi skal være minst like billige - men bedre - på, svarer Kristiansen.

Rema 1000 vil imidlertid ikke svare direkte på om de gjør det samme. Dette svarer de på nyheten om Kiwis priskutt:

- Konkurransen i dagligvare er knalltøff, så dette er en helt vanlig dag på jobben. Vi skal tilby våre kunder de laveste prisene, og følger markedet hver dag – også i dag, sier PR- og kommunikasjonssjef Calle Hägg til Nettavisen.

Oppsving for matkjedene

Etter at koronakrisen var et faktum i Norge, og grensene ble stengt, førte det til en oppsving for norske butikker - i en tid hvor mange bedrifter ble økonomisk hardt rammet.

- Selv om det er store variasjoner mellom butikkene, har vi totalt sett en stor vekst i omsetningen i år, som følge av at folk spiser mer hjemme, handler dagligvarer i Norge og søker mer mot lavpriskjeder. Da er det på sin plass at vi gir noe tilbake til kundene våre, sier Aakvaag Arvin.

Les også: Nav: 100.000 permitterte har fått lønnskompensasjon

Når kundene er med på å støtte norske bedrifter, føler Kiwi at det beste og viktigste de gjør er å tilby priskutt på en rekke varer.

Hvorfor det var Kiwi som presset prisene først sist gang, vil ikke Aakvaag Arvin spekulere i. Ei heller om de kommer til å bli med på priskuttet denne gangen også.

- Vi er jo veldig glad i å skape litt liv, og det er en del av Kiwis kultur å stadig finne nye tiltak for å gjøre handleturen billigere, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag