*Nettavisen* Økonomi.

Klessalg på Finn tar av: - Gir enorm miljøeffekt

KJØPER BRUKT: Thale Eddie handler mye på Finn, både til seg selv og sønnen Julius (2). Foto: Halvor Ripegutu

Nordmenn har aldri kjøpt og solgt mer klær på Finn. Det årlige salget sparer miljøet for utslipp tilsvarende produksjonen av 65.000 Teslaer, ifølge nettsidens egen rapport.

30.06.19 20:04

ETTERSTAD (Nettavisen Økonomi:) - Det er lavere pris på Finn, men for meg er miljøet det viktigste. Klesindustrien er en miljøversting og jeg vil ikke bidra mer til økt klesproduksjon enn jeg må, sier Thale Eddie.

Salget av brukte klær på nett tar av i Norge. Finn.no kan melde om en økning på 15 prosent i 2019, sammenliknet med samme periode i fjor og salget stiger.

Det er gull verdt for aktører som bidrar som bindeledd mellom folk som vil kvitte seg med klær og folk som vil kjøpe, som Finn, appen Tise og Fretex. De kan imidlertid i større grad enn før utfordre tradisjonelle klesbutikker, som allerede er under press fra netthandel.

Bra for miljøet

Det er også godt nytt for miljøet. Miljøutslippene fra klesbransjen står for åtte prosent av verdens utslipp av drivhusgasser, mer enn de samlede utslippene fra fly og skip.

- De utslippene som forsvinner takket være salg av klær og sko på Finn tilsvarer utslippene fra Oslo-trafikken i ett år eller produksjonen av 65.000 Teslaer, sier Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør for Finn til Nettavisen.

Bransjeorganisasjonen Virke, som representerer norske klesbutikker, sier imidlertid at salget av nye klær fortsetter å øke (se intervju nederst i saken).

- Hvor sikre er dere på at salg av brukte klær har en så stor miljøeffekt som det?

- Det er klart, det krever at man samtidig kutter ned på forbruket av nye klær. Hvis man bare kjøper mer klær, vil det ikke ha noen effekt. Men undersøkelsene våre viser at flere velger å sjekke bruktmarkedet før de kjøper nytt, sier Bakke.

Handler

En av dem som kjøper og selger mye på Finn er Thale Eddie. Hun kjøper bruktklær både til seg selv, mannen og sønnen Julius (2), som har fått alt fra leker til regntøy og bunad gjennom rubrikkannonsetjenesten.

- Barn vokser fort ut av klærne sine, så det er veldig praktisk. Mange foreldre ønsker dessuten å kjøpe veldig bra utstyr og merkeklær til barn, men da kan man heller kjøpe det brukt, sier Eddie.

Eddie bor sammen med mann og barn i en leilighet i Oslo og har begrenset plass til å lagre gamle klær. Ettersom stadig flere nordmenn bor i leiligheter i byer, kan også det være en driver for salgsoppgangen for brukte klær.

- Vi kan ikke ha haugevis med klær her. Det er det ikke plass til, sier Eddie.

Økte besøk

Fra januar til april 2019 ble det lagt ut hele 428.714 nye annonser i kategorien «klær, kosmetikk og tilbehør» på FINN torget, altså 15 prosent mer enn i samme periode i 2018.

Også antall besøk til Finn torget øker kraftig. I april 2019 hadde Torget en million flere besøk enn året før.

Veksten er spesielt stor innen barnebekledning. Volumet av barneklær og barnesko til salgs har vokst med over 30 prosent hvert eneste år siden 2015.

Klikk på bildet for å forstørre.

SELGER KLÆR: Kathrine Opshaug Bakke er produktdirektør av Finn.  Foto: press/Finn

- Tallene viser en veldig god vekst i barneklær og barnesko på Finn, både i antall annonser og trafikkvekst. Alt tyder på at det skal fortsette. Dette er en del av en global trend, sier produktdirektør Bakke i Finn.

- Du kan spare ganske mye penger og halvparten av alle nordmenn eier klesplagg de aldri har brukt. Nordmenn har i gjennomsnitt 350 klesplagg i skapet, sier hun.

Handles mye klær

Bror Stende, Bransjedirektør Faghandel, Mote og Fritid i Virke, er ikke bekymret for konkurransen fra brukthandelen, men understreker at det fortsatt handles mye nye klær.

- Slik vi ser det så vokser jo også volumet av nye klær. Vi kjøper antagelig like mye nye klær som før, men butikkhandelen mister markedsandeler til sportsbransjen og netthandel. Zalando selger vel for over en milliard kroner i Norge, sier Stende til Nettavisen.

Han mener imidlertid det er bare positivt at klær man ikke bruker blir solgt videre.

- At det omsettes brukte klær på nett ser vi bare positivt på spesielt fra et bærekraftsperspektiv, sier han.

Han sier samtidig at det kan virke som om folk selger ting for å få nye ting.

- Det er mer akseptert blant unge å kjøpe brukte klær. Det er blitt en markedsplass for å omsette ting man ikke bruker lenger eller som man er misfornøyd med, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag