*Nettavisen* Økonomi.

Kleven Verft er konkurs

Ulsteinvik Ulsteinvik 20160519 Kleven Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal.

VERFT: Kleven Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Arkivfoto. Foto: Halvard Alvik (NTB scanpix)

Skipsbyggeselskapet Kleven Verft i Ulsteinvik og to datterselskaper søker om konkurs.

03.07.20 19:13

Kleven Verft ble i vår kjøpt opp av det kroatiske industrikonsernet DIV Group, og det er også de som nå melder i en pressemelding at de søker om konkurs.

Selskapet hadde et samlet underskudd før skatt på 1,2 milliarder kroner i perioden 2015-2018, ifølge Dagens Næringsliv.

Det er Kleven Verft, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS som rammes av konkursen, får Nettavisen opplyst av Lillian Haddal, kommunikassjonssjef for Kleven.

- Det er totalt cirka 430 ansatte som rammes, og de fortsetter i jobbene sine som normalt inntil videre, sier Johan Wilskow, pressetalsmann for DIV Group i Norge, til Nettavisen.

- Jeg synes de ansatte har tatt nyheten veldig bra og med fatning og stor verdighet. De har vært rolige. Det er en fryktelig trist dag for hele lokalmiljøet, sier han videre.

I en pressemelding fredag beklager administrerende direktør og styreleder Tomislav Debeljak i DIV Group for situasjonen.

- Vår ambisjon var å utvikle Kleven og etablere vårt selskap i Norge, og det er derfor høyst beklagelig at vi ikke kom til en løsning i denne vanskelige situasjonen, sier han.

Les også: Boligtallene er klare: Denne gangen tok ikke ekspertene feil

Avsluttet avtalen

I januar det ble kjent at det kroatiske industrikonsernet DIV Group hadde inngått en avtale om å kjøpe verftet av Hurtigruten.

I helgen ble kjent at tre långivere skal ha avsluttet avtalen med verftet og at selskapet var nær konkurs dersom man ikke fant en løsning.

Det skal være en gruppe norske banker, sammen med Innovasjon Norge og Giek, som har satt ned foten.

Eieren av DIV Group, Tomislav Debeljak, skrev ifølge nett.no i slutten av forrige uke et brev der det fremgikk at konkurs må vurderes som alternativ dersom det ikke oppnås enighet innen onsdag 1. juli.

Både verftets og datterselskapenes kontoer skal være frosset etter at långiverne avsluttet avtalen.

- Den direkte årsaken til at det begjæres konkurs er fordi bankene har frosset kontoene, og uten tilgang på kapital kan ikke selskapet drive videre. Det er en uenighet om lånevilkårene mellom bankene og DIV Group om hva som har skjedd, og DIV Group mener bankene feilaktig har kansellert lånene og frosset kontoene, forklarer Wilskow til Nettavisen.

Ifølge pressemeldingen har også koronaviruset gitt utfordringer som følge en nedtur i markedet, og økonomiske utfordringer med eksisterende kontrakter inngått ved verftet.

De ansatte skal ha fått beskjed om konkursen fredag, og i pressemeldingen påpekes det at de ansatte er dekket av lønnsgarantiordningen.

– Vi vil nå samarbeide tett med bostyrer for å se om utestående lønn kan utbetales raskere, sier Debeljak.

Nå skal saken tas videre til tingretten, som må åpne konkursen, og deretter er det opp til en oppnevnt bostyrer om hva som skjer videre.

Les også: Færre fikk sosialhjelp - utbetalingene var høyere

Fortsetter å arbeide

Kleven verft har to prosjekter i arbeid. Et fiskefartøy forlenges og moderniseres og et forsyningsskip skal ferdigstilles, skriver Teknisk Ukeblad.

De ansatte og den gjenværende ledelsen vil jobbe som normalt og gjøre ferdig jobben.

– Vi både tror og håper på at vi kan få bygget ferdig de to prosjektene. Det er opp til bostyret om vi kan det. Og så håper vi at vi får nye eiere til å satse videre, sier tillitsvalgt og styremedlem Olav Høydalsvik.

Etter det TU har fått rede på, jobbes det på flere fronter med å prøve å stable en norsk eierkonstellasjon på beina. Det er imidlertid mange brikker som skal falle ned på riktig plass. Ikke minst gjelder det eksisterende kunder og bankforbindelser.

Rammet av koronakrisen

Kleven Verft er en av mange som ble rammet av koronakrisen.

– En stor utfordring for oss er at vi ikke blir truffet av tiltakene som regjeringen har lansert så langt, sa Kleven Verfts finansdirektør, Ola Beinnes Fosse, til Nettavisen i april.

Kleven har fått inntektsbortfall på grunn av kanselleringer og forskyvninger, men kan ikke få kontantstøtte fra staten - fordi omsetningssvikten ligger i fremtiden.

- Vi kunne selvfølgelig tatt i bruk garanti- og låneordningen fra myndighetene, men innenfor verftsindustrien - som allerede er svært finansielt stresset - er det en dårlig løsning, sa Fosse, som først og fremst vil ha tilgang på nye prosjekter.

Tok grep

I mai ble det imidlertid kjent at DIV Shipbuilding, som eier Kleven Verft og verftet Brodosplit i Kroatia, skal bygge M/Y Njord. Det skal være et boligskip på mer enn 290 meter, som skal inneholde private leiligheter, noe Nettavisen også omtalte.

- I disse usikre tider er jeg glad for å bekrefte at vi har full støtte fra myndighetene i både Kroatia og Norge, som deler vår interesse for dette viktige prosjektet. Det kommer til å sysselsette tusenvis av dyktige mennesker i årene som kommer i mange fagfelt, alt fra sveisere til ingeniører, sa Tomislav Debeljak, styreleder og administrerende direktør i DIV Group, som eier Kleven Verft i Norge, i en pressemelding den gangen.

Les også: Rekordhøye leiepriser i Oslo

Zoran Kunkera, CBO i DIV Shipbuilding, sa samtidig at arbeidet med design og konstruksjon av M/Y NJORD vil komme tusenvis av lokale familier til gode ved å skape mer enn fem millioner arbeidstimer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag