*Nettavisen* Økonomi.

Knallhard kioskkrig i Oslo

Foto: TV 2

Ferskingen Deli de Luca har tatt opp kampen med giganten 7-Eleven om hovedstadens mange kioskkunder. Nå må 7-Eleven si opp ansatte.

13.01.05 16:46

Kampen om de beste hjørnene i Oslo er knallhard. Både Deli de Luca og 7-Eleven smeller opp nye butikker i et forrykende tempo, skriver Aftenposten Aften.

Den harde konkurransen gir ikke bare utslag i at byen oversvømmes av pølser og pizza, men også de ansatte får merke presset.

I romjulen fikk 7-Eleven ved Grønlands torg nye eiere. Allerede dagen etter ble flere av de ansatte sagt opp. Årsaken er svikt i omsetningen etter at Deli de Luca etablerte seg like ved. Sabri Barut, som overtok kiosken like før årsskiftet, forteller at både han og hans kompanjong må være på jobb 20 timer i døgnet for å få sjappa til å gå rundt.

- Konkurransen i Oslo er hard, men de 17 søndagsåpne Bunnpris-butikkene har tatt et tre ganger større jafs av markedet enn Deli de Luca. Og i fjor tror jeg vi vant like mange hjørner som vi tapte, sier Torstein Schroeder i Reitan Servicehandel, som omfatter 540 Narvesen-kiosker og 7-Eleven, til Aftenposten Aften.

I løpet av inneværende år planlegger 7-Eleven fem nyåpninger i Oslo, mens Deli de luca kommer med åtte nye butikker.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.