Knallsalg for H&M

Vårkolleksjonen til den svenske klesgiganten H&M gikk så det suste, og sørget for gode tall for kjeden.

Omsetningen steg med 17 prosent i løpet av forrige kvartal, til rundt 15,5 milliarder svenske kroner. Driftsresultatet steg også, fra 2,6 milliarder i fjor til 3,5 milliarder svenske kroner i år, skriver di.se.

- God mottagelse av kolleksjonene i løpet av kvartalet har resultert i en omsetningsøkning på 18 prosent, samtidig som kostnadskontrollen fortsetter å fungere godt. Driftsmarginen på 22,8 prosent er den høyeste H&M har oppnådd i et anre kvartal noen gang, skriver kleskonsernet i rapporten.

Det er flere årsaker til omsetningsøkningen, men hovedsakelig skyldes de gode tallene lavere priser på plaggene. I tillegg har både kvaliteten og sortimentssammensetningen blitt bedre, noe som har hatt en positiv effekt.

Bruttomarginen ble forbedret med 1,7 prosentpoeng, til 60,1 prosent. Dette er imidlertid dårligere enn hva analytikerne ifølge nyhetsbyrået SME Direkt hadde sett for seg på forhånd. Prognosene fra markedet lå på 60,3 prosent.

Den svenske kleskjempen har økt salget i både Storbritannia og Tyskland, til tross for at konkurrenter har meldt om lavere omsetning.

I løpet av året ser H&M for seg at de skal åpne mellom 85 og 90 butikker, og stenge elleve. Det er noe lavere totalsum enn i forrige kvartalsrapport. De nye butikkene skal først og fremst åpnes i USA, Tyskland, Storbritannia, Spania og Polen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.