Gå til sidens hovedinnhold

Knallsterkt resultat for Amedia i 2020

Amedia leverer et bedre resultat i koronaåret 2020 enn i 2019, til tross for en svak omsetningsnedgang.

- Vi legger bak oss et veldig spesielt år, men det er gjort en fantastisk presentasjon av medarbeiderne i Amedia, sa den ferske konsernsjefen Anders Opdahl i Amedia på en digital pressekonferanse onsdag.

– På tross av pandemien, har vi lagt bak oss et år der vi har styrket journalistikken, avisenes betydning for samfunnet og utvidet det norske mediemangfoldet. Samtidig har vi rustet oss for fortsatt satsing, sier Opdahl i en pressemelding.

Amedia-sjefen kan vise til et brutto driftsresultat i 2020 på 535 millioner kroner og et resultat før skatt på 375 millioner.

Les også: Braksuksess for Nettavisen og Amedias «Netflix for aviser»: Nå kommer ny avis i Oslo

Hyggelig debut

Opdahl tiltrådte 10. august i fjor som konsernsjef i Amedia, etter at Are Stokstad ga seg etter syv år i toppstillingen.

Resultatet før skatt er 63 millioner bedre enn i 2019. Det skjer til tross for en omsetningsnedgang på drøyt 100 millioner kroner, fra 3745 millioner til 3643 millioner. Nedgangen er på 3 prosent.

Amedia leverte solide tall også for 2019, men kunne allerede i april i fjor melde om en brutal koronaeffekt. Fjorårstallene viser at annonseinntektene falt med 13 prosent, fra 1267 millioner kroner til 1101 millioner.

Kraftig abonnementsvekst

Men Amedias aviser hadde ved utgangen av 2020 til sammen 677.115 abonnenter. Det er hele 59.400 flere enn ved inngangen til året (se grafen under).

Antall heldigitale abonnenter økte med 30 prosent, til 357.000. Koronapandemien satte fart i digitaliseringen. Amedia anslår nå at konsernet har 1,5 milliarder i digitale inntekter.

– Digitaliseringsprosessen har virkelig skutt fart gjennom det siste året. Vårt digitale tilbud er nå vårt største og mest etterspurte, sier Opdahl.

Amedias samlede opplagsinntekter steg med 8 prosent til rekordhøye 1806 millioner kroner i 2020. Dermed ble tallene langt bedre enn det man kunne frykte på vårparten i fjor, men hver fjerde annonsekrone på papir ble borte i fjor.

Mistet 60 prosent

På det verste i koronaåret 2020 forsvant 60 prosent av annonseinntektene i papirmarkedet. Avisene som ligger i områder med hardest smittetrykk ble ikke overraskende rammet hardest av annonsesvikten. Totalt omfatter Amedia 80 aviser, pluss heldigitale Nettavisen.

Amedia klarte gjennom 2020 å redusere de samlede kostnadene med 116 millioner kroner sammenliknet 2019. Det skyldes lavere reisevirksomhet, lavere papirforbruk og mindre innkjøp, i tillegg til reduserte personalkostnader.

Det var i fjor en kraftig nedgang i trykking av papiraviser. De fleste kostnadsreduksjonene i fjor var ikke planlagte, men kom som følge av en bråstopp da koronapandemien brøt ut. Det bidro også til at Amedia å bedre driftsmarginen til 14 prosent, noe konsernledelsen er svært godt fornøyd med.

Les også: Nettavisen øker på flere fronter - satte ny rekord

Ny rekord

- Det har vært et brutalt fall, men noe bedre i april enn i den første perioden etter stengingen. Nå er vi spent på om oppmykningen påvirker annonseomsetningen, uttalte Stokstad til Nettavisen.

Effektene av koronapandemien slår inn i annonsemarkedet. Samlet sett ble altså inntektene redusert med 102 millioner kroner i 2020, og annonseinntektene falt med 13 prosent til 1101 millioner kroner.

Annonseringen i papiraviser ble redusert med 25 prosent, mens omsetningen fra digitale annonser økte med 6 prosent.

Naturlig fall

– Papirfallet i annonsemarkedet er naturlig. Mange av virksomhetene som opplever stor effekt av denne kanalen ble direkte påvirket av ulike restriksjoner. Samtidig kompenseres en stor del av fallet gjennom vår digitale vekst, drevet av god innsats, mer digital varehandel og en voldsom nyhetsinteresse, kommenterer Opdahl.

Nettavisen skrev i forrige uke at 72 av 75 Amedia-aviser øker opplaget og satte abonnementsrekord i fjor. Abonnementsveksten i andre halvår var på 6,5 prosent i forhold til tilsvarende periode i 2019. Antall abonnenter i Amedia passerte for første gang 700.000, en vekt på 25 prosent fra 2015.

Amedia hadde ved utgangen av 2020 en bokført egenkapital på 58 prosent. Konsernet har ingen gjeld, derimot over 1,2 milliarder i kontanter ol.

Fantastisk utgangspunkt

- Vi har et fantastisk utgangspunkt for å satse videre. Vi er godt rustet for å styrke vår posisjon i det norske medielandskapet i årene fremover. Jeg har stor tro på at Amedia står sterkt ikke om bare to, tre og fire år fremover, men om 10, 20 og 30 år, sier Opdahl om utsiktene.

Men konsernsjefen sier om utsiktene fremover at vi står fortsatt midt i en pandemi, og at vi må være forberedt på ytterligere turbulens.

- I denne situasjonen har vi gjennom utvikling, innsats og god drift lagt nye og solide steiner til på landets demokratiske grunnmur. Det skal vi fortsette med både i år og i årene som kommer.