Gå til sidens hovedinnhold

Knalltall for Orkla

Dagligvarekjempen slår forventnigene og legger frem knalltall.

Selskapet øker driftsresultatet med mer enn 150 millioner til 1297 millioner kroner. Omsetningen er på 11.503 millioner kroner, omtrent like mye som i fjor.

- Starten på 2021 for Orklas merkevarevirksomhet har vært svært positiv. Vi oppnådde sterk resultatfremgang og organisk vekst, til tross for at vi møtte sterke sammenligningstall som følge av hamstringen av mat og rengjøringsprodukter i tilsvarende periode i 2020. Koronapandemien preget også dette kvartalet. Det var god markedsvekst i dagligvare, men fortsatt lavere aktivitet i Out-of Home-sektoren. Fremtidsutsiktene i de fleste av våre hjemmemarkeder ser nå lysere ut. Når nå vaksineringen er i gang, ser vi frem til ytterligere lettelser i smittevernrestriksjoner i tiden fremover, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Les også

Kjemperesultat fra Equinor - jekker opp utbyttet

Les også

Knalltall for Orkla

Selskapet har også vært preget av en rekke oppkjøp, der spesielt det indiske selskapet Eastern Condiments, som ble gjennomført i påsken, trekkes frem av Semlitsch.

- I tillegg vil vi med oppkjøpet av NutraQ ta et nytt og viktig steg inn i et voksende marked for helse og velvære. Oppkjøpet vil tilføre oss en ny salgskanal og spennende vekstmuligheter, sier Semlitsch.

Når man ser på de forskjellige virksomhetene til Orkla, varierer det hvor bra de går.

Orkla Foods, virksomheten med varer som Grandiosa og Toro, hadde fall i omsetningen, tross oppgang i Norge.

Orkla Confectionery & Snacks, som blant annet selger Kims potetgull og Nidar, hadde imidlertid en god økning og organisk vekst endte på 6,9 prosent.

Påsken, som var relativt tidlig i år, samt bortfall av sukkervareavgift i Norge løftet salget.