*Nettavisen* Økonomi.

Knalltall for Stein Erik Hagens Orkla

20200108: NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum. Stein Erik Hagen.

FORNØYD: Stein Erik Hagen, styreleder i Orkla. Foto: Werner Juvik

Kjempen bak merkevarer som Grandiosa, Lano, Jordan, Nidar og Stabburet leverer sterke tall.

06.02.20 07:36

Saken oppdateres.

Tallene fra årets siste kvartal er lystig lesing for Stein Erik Hagen, styreleder og storeier i Orkla.

Selskapet økte driftsinntektene i 4. kvartal med 9,4 prosent til 12,0 milliarder kroner. Driftsresultatet ble 1,5 milliarder, en fremgang på hele 7,6 prosent.

Les også: Stein Erik Hagen venter «amerikanske tilstander» for norske butikker

- Orkla avslutter 2019 med et godt kvartal hvor vi oppnår fremgang i både salg og resultat. Det er gledelig å se at den organiske veksten gradvis har tatt seg opp og at våre marginer har positiv utvikling. Samtidig må det nevnes at vi måler oss mot et svakt 4. kvartal i 2018, særlig i Orkla Care, sier den nye toppsjefen i Orkla, Jaan Ivar Semlitch, i en melding.

Les også: Orkla snur etter kraftige reaksjoner: – Forstår at noen reagerer

Orkla trekker frem fortsatt sterk vekst i Sverige og god utvikling innen plantebaserte produkter for folk som vil spise mindre kjøtt. De skriver at de også har god vekst i flere av de største merkene.

For helåret øker omsetning med tre milliarder kroner til 43,6 milliarder kroner, mens resultat før skatt stiger til 5,1 milliarder kroner, fra 4,8.

Les også: Omstridt reklame gir supervekst for Smash

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag