Gå til sidens hovedinnhold

Knalltall for Stein Erik Hagens Orkla

Kjempen bak merkevarer som Grandiosa, Lano, Jordan, Nidar og Stabburet leverer sterke tall.

Saken oppdateres.

Tallene fra årets siste kvartal er lystig lesing for Stein Erik Hagen, styreleder og storeier i Orkla.

Selskapet økte driftsinntektene i 4. kvartal med 9,4 prosent til 12,0 milliarder kroner. Driftsresultatet ble 1,5 milliarder, en fremgang på hele 7,6 prosent.

Les også: Stein Erik Hagen venter «amerikanske tilstander» for norske butikker

- Orkla avslutter 2019 med et godt kvartal hvor vi oppnår fremgang i både salg og resultat. Det er gledelig å se at den organiske veksten gradvis har tatt seg opp og at våre marginer har positiv utvikling. Samtidig må det nevnes at vi måler oss mot et svakt 4. kvartal i 2018, særlig i Orkla Care, sier den nye toppsjefen i Orkla, Jaan Ivar Semlitch, i en melding.

Les også: Orkla snur etter kraftige reaksjoner: – Forstår at noen reagerer

Orkla trekker frem fortsatt sterk vekst i Sverige og god utvikling innen plantebaserte produkter for folk som vil spise mindre kjøtt. De skriver at de også har god vekst i flere av de største merkene.

For helåret øker omsetning med tre milliarder kroner til 43,6 milliarder kroner, mens resultat før skatt stiger til 5,1 milliarder kroner, fra 4,8.

Les også: Omstridt reklame gir supervekst for Smash

Kommentarer til denne saken