Gå til sidens hovedinnhold

Knalltall fra Mazda

Den japanske bilfabrikken Mazda mer enn fordoblet sin nettofortjeneste i perioden mars til september i år.

Årsaken var først og fremst økt salg i Europa og Kina, opplyste konsernledelsen torsdag.

Men stadige kostnadskutt har også bidratt til at Mazda kunne bokføre en fortjeneste på 11,2 milliarder yen (nærmere 730 millioner kroner) i halvårsperioden. Dette er en økning på 103 prosent i forhold til samme periode i fjor, skriver NTB-AFP.

Mazda er Japans femte største bilfabrikk, og har i likhet med de andre store fabrikkene styrket sine andeler av det internasjonale markedet. Konsernledelsen tror utviklingen vil fortsette fram mot slutten på forretningsåret i mars 2004, men lover ikke noe.

- Takket være gode produkter får vi nå den veksten vi hadde spådd, sa Hisakazu Imai som er styreformann og administrerende direktør i Mazda.

- Men det blir ikke lettere i tiden framover, så jeg foretrekker å være forsiktig med å spå, tilføyde han.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis