*Nettavisen* Økonomi.

Koker seg konk

Foto: Åserud, Lise (SCANPIX)

For første gang på år og dag er det flere restauranter som går konk enn som åpner.

28.10.09 11:35

I kjølvannet av finanskrisen har antall bedriftskonkurser i Norge økt dramatisk og restaurantbransjen er intet unntak.

Ferske tall fra kredittopplysningsbyrået Dun & Bradstreet (D&B) viser at det på landsbasis har vært hele 299 konkurser og tvangsoppløsninger innen restaurantbransjen så langt i 2009 (per 14. oktober).

Til sammenligning var det bare 254 konkurser i løpet av hele fjoråret. Dette gjør bransjen til landets nest mest konkursutsatte kun slått av bygge- og anleggsbransjen.

Flere faller fra enn nye kommer til
- Det er nå flere frafall enn nyetableringer i restaurantbransjen, sier markedsdirektør Kjell-Ola Kleiven i D&B’s europeiske morselskap Bisnode til Nettavisen.

Og det er ikka bare finanskrisens skyld.

- Det rekordhøye antallet nyetableringer de siste årene er med på å bidra. Nye puber og restauranter har møtt beintøff konkurranse fra dag én, sier Kleiven.

Utgjør ti prosent i Telemark
Tallene fra Dun & Bradstreet viser at Telemark er mest utsatt. Her utgjør antall konkurser i bar- og restaurantsegmentet 9,86 prosent av alle fylkets konkurser.

- Jeg visste ikke at vi var verre enn landet for øvrig, men Kleiven har rett i at overetablering i gode tider er en viktig årsak til dagens antall konkurser, sier distriktssekretær Steinar Syversen i Fellesforbundet Telemark til Nettavisen.

Til tross for at Telemark har mistet en god del industriarbeidsplasser de siste årene er arbeidsledigheten ikke nevneverdig høyere enn landsgjennomsnittet.

- Restaurantbransjen er veldig konjunkturutsatt. De seriøse og etablerte stedene vet at bedre tider kommer tilbake før eller senere, sier Syversen.

Spiser mindre, men drikker nesten like mye
Ifølge Dun & Bradstreet har resultatgraden for bar og restaurantbransjen sunket fra 13 prosent 2007 til -3,8 prosent i 2008.

Serveringsstedene som har klart seg best gjennom finanskrisen er spisesteder som opererer i lavpris- og fastfood-segmentene. Også barer og puber har klart seg tålig bra.

- Det er sagt om barer at disse ikke er konjunktursensitive fordi vi i gode tider drikker for å feire mens vi i tøffe tider drukner sorgene. Det er kanskje derfor bare 22 puber har servert sin siste øl i 2009, mens det til sammenligning er restauranter og kafeer slukket lyset for siste gang, sier Kleiven.

En annen vinner er kantinebedriftene.

- Disse har et «må ha» produkt som alltid selger. De færreste av oss henter nemlig frem matpakken selv om konkursspøkelset herjer norsk økonomi, sier Kleiven.

Kun en kantine har takket for seg så langt i år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag