Gå til sidens hovedinnhold

Kolonial henter to milliarder kroner for å satse i Finland og Tyskland

Noen av verdens største teknologi-investorer går inn i den norske nettmat-satsingen.

Japanske Softbank kjøpte seg nylig opp i Autostore, og går nå inn i Kolonial.no sammen med Prosus. Det skriver den nettbaserte matbutikken, som snart skal skifte navn til Oda, i en pressemelding torsdag morgen.

Rema og Kinnevik er også blant de nye eierne i Kolonial/Oda. Til sammen henter nettmat-satsingen 223 millioner euro - eller rundt to milliarder kroner. Selskapet er nå verdsatt til 7,5 milliarder kroner.

Samtidig skriver Kolonial/Oda at selskapet skal lanseres i Finland i år og Tyskland i 2022.

Les også: Storinvestor kjøper 40 prosent av norske Autostore

- En vinnerkombinasjon

Softbank har dermed investert tungt i tre norske selskaper på kort tid: Kahoot, Autostore og Kolonial/Oda.

- Vi er overbevist om at Odas kundefokus og markedsledende teknologi for automatisering og effektiv ordrehåndtering er en vinnerkombinasjon. De har en unik mulighet til å lykkes i å skalere internasjonalt, til glede for både nye kunder og leverandører, sier Munish Varma i Softbank i pressemeldingen.

Etter emisjonen eier det svenske investeringsselskapet Kinnevik 21 prosent av aksjene. Kolonial/Oda-gründerne eier også 21 prosent, mens familieeide Rasmussengruppen eier 19 prosent. Softbank og Prosus eier 13,3 prosent hver, mens Rema eier fire prosent.

Kolonial/Oda har vokst kraftig siden starten i 2013, og selskapets posisjon har bare blitt forsterket gjennom koronapandemien. I dag har selskapet en markedsandel på 70 prosent av det norske nettdagligvaremarkedet.

- Etterspørselen etter våre tjenester er eksepsjonelt sterk, både i Norge og internasjonalt. Når vi først skal satse ut av Norge, kunne vi ikke drømt om bedre timing og bedre partnere i ryggen, sier Vegard Vik, medgründer og CFO.

Trapper ikke ned satsingen i Norge

Kolonial/Oda skriver at de allerede er godt i gang med byggingen av et lager- og logistikksenter i Helsinki, og at de ser for seg en oppstart i Finland i slutten av 2021 - før ekspansjonen fortsetter til Tyskland neste år.

Prosus er investeringsarmen til den sørafrikanske internettgiganten Naspers. De mener markedet for netthandel av dagligvarer fortsatt er i en tidlig fase, og ser store muligheter for vekst i Kolonial/Oda.

- Etter å ha bygget og investert i netthandel og matleveranser i ti år, har vi nå en unik ekspertise og mulighet til å skape nye verdier innen e-dagligvarer. Det siste året har Covid skapt et vendepunkt. Odas teknologi og resultater i Norge, gjør selskapet til en ideell partner for oss. Sammen vil vi realisere de enorme mulighetene de kommende året, sier Larry Illg, CEO i Prosus Food.

Karl Munthe-Kaas, gründer og administrerende direktør i Kolonial/Oda, understreker at den utenlandske satsingen ikke vil legge en demper for videre vekst i Norge.

- Norge vil alltid være vårt hjemmemarked. Vi tar med oss verdifull erfaring fra tiden som digital pioner i et tøft norsk dagligvaremarked når vi starter opp i nye land. Samtidig har vi masse planer for videre utvikling i Norge.

Omtrent slik vil eierfordelingen se ut etter emisjonen, ifølge Shifter:

  • Kinnevik: 21%
  • Rasmussengruppen: 19%
  • Gründere: 21%
  • Softbank: 13,3%
  • Prosus: 13,3%
  • Andre: 8,6%
  • Rema: 4%

Doblet omsetningen

Kolonial.no har blitt en populær dagligvarebutikk de siste årene - spesielt etter koronapandemiens utbrudd i Norge i mars i fjor. I løpet av de to første ukene hadde de doblet omsetningen, og det var til tider lang ventetid for å få hjemlevert mat.

Kolonial.no leverer imidlertid ikke mat hele landet. De leverer kun til store deler av Østlandet.

Det er ikke mange konkurrenter til dagligvarebutikken. Meny har hatt nettbutikk i noen år, og de leverer også til blant annet Trondheim, Stavanger og Bergen, men i april i fjor startet også Coop med hjemlevering av mat.

- Alle kan bestille matvarer og få de hjemkjørt, men utgangspunktet for etableringen er å hjelpe de som er i karantene, eller de som er i en risikogruppe og ikke ønsker å bevege seg utendørs mer enn nødvendig, sa Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge, til Nettavisen den gangen.

Forskjellen på Coop sin hjemleveringstjeneste, fra Kolonial.no og Meny, er at den er tilgjengelig store deler av landet.

Reklame

Dette må til for å få den beste renten på boliglånet