Gå til sidens hovedinnhold

Komplett med 31 prosent vekst i første kvartal

Komplett gjorde det bra under nedstengingen.

E-handelskonsernet Komplett omsatte for 2,63 milliarder kroner i første kvartal av 2021 mot 2 milliarder samme periode i fjor.

Det tilsvarer en vekst på 31 prosent, i en periode hvor store deler av Østlandet har hatt nedstengte butikker. Resultat før skatt ble på 86 millioner kroner mot 27 millioner i samme periode i fjor.

- Jeg synes vi leverer et knallsterkt kvartal, og vi vokser godt på topp- og bunnlinjen. Vi har god utvikling på alle forretningsområdene våre, og vi tar markedsandeler, sier Lars Olav Olaussen, konsernsjef i Komplett Group.

Komplett har nettbutikk, hvor de selger elektronikk, både i Norge, Sverige og Danmark. I tillegg er de også etablert i bedriftsmarkedet, samt har distribusjonsselskapet Itegra.

- Det gjøres en knallgod jobb med å sikre varer i et marked hvor det er til dels mangel på gode varer. Vi viser at vi har et veldig sterkt lager og logistikk-maskineri i Sandefjord, hvor vi har stor vekst og distribuerer store volum effektivt, sier Olaussen.

Driftsmarginen i Komplett-konsernet gikk fra 1,7 prosent til 3,5 prosent i første kvartal, drevet av en kombinasjon av sterk topplinjevekst og mer effektiv drift.

Les også: Ny rapport: Denne bransjen blir vinneren i 2021

Koronaeffekt

Det siste året har netthandel økt for flere i varehandelsbransjen. Også Komplett merker at handlemønsteret til forbrukerne har endret seg.

- Jeg tror vi vil se en varig endring av handlemønsteret. Vi har drevet nettbutikk i 25 år, og har en god posisjon i markedet, sier Olaussen.

I fjor opplevde de en knallsterk vekst, som han mener har fortsatt inn i første kvartal i år.

- Rundt 150 millioner av totalveksten på drøye 600 millioner kroner er nok «koronaeffekt». Resten av veksten skyldes god drift, sier han.

Les også: Power skulle ha 2000 kroner ekstra for en tjeneste Arne ikke hadde bestilt

Han tror markedet vil stabilisere seg mer etter hvert, og at de vil få en mer normal vekst, men ønsker å fortsette å ta markedsandeler.

Selv mener Olaussen Komplett tilbyr en god handleopplevelse på nett, og har jobbet for å utvikle kategoriene sine.

- Vi får mange kunder nye kunder hele tiden, og mange av dem fortsetter å handle hos os, sier han.

Trenger nye produkter

Konsernsjefen tror innovasjon av nye produkter vil bidra til at elektronikkbransjen, inkludert Komplett, øker salget.

- Elektronikkmarkedet preges for tiden av høy grad av innovasjon og nye produktlanseringer, som sammen med endringene i handlemønstre bidrar til en god underliggende vekst, sier han.

Les også: Eks-ansatte i Elkjøp og Power forteller: – En ekstremt kynisk bransje som aldri vil kundens beste

Olaussen sier at de fortsetter å redusere driftskostnadene og å levere operasjonelle forbedringer.

- Vi har en svært effektiv distribusjon og ingen fysiske butikker. Det gir oss god posisjon i forhold til våre konkurrenter, sier konsernsjefen.

- Vi kan raskt levere varer over hele Norden og tilby lave priser til kundene. Vi skal fortsette å investere for å kapitalisere på skiftet i handlemønstre og den solide underliggende veksten innen e-handel i Norden, sier Olaussen.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen