*Nettavisen* Økonomi.

Konkurransetilsynet har razzia hos Lilleborg

 

LANO FOR LITEN, LANO FOR STOR: Men nå må Lilleborg tåle razzia fra Konkurransetilsynet.

Konkurransetilsynet har razzia hos Orkla-eide Lilleborg.

12.11.19 15:23

Orkla opplyser i en børsmelding tirsdag at tilsynet i dag, basert på en kjennelse av Bergen tingrett datert 6. november 2019, har innledet undersøkelser hos Lilleborg AS (Orkla Home & Personal Care Norge).

Dette er et heleid datterselskap av Orkla ASA. Ifølge konkurransemyndighetene er det mistanke om overtredelse av konkurranseloven knyttet til innkjøpsbetingelsene mellom leverandører og dagligvarekjedene i det norske markedet.

Lilleborg bistår Konkurransetilsynet med å legge til rette for det de kaller en effektiv gjennomføring av undersøkelsen.

Les også: Omstridt reklame gir supergevinst for Smash!

Uanmeldt kontroll

Konkurransetilsynet skriver i en pressemelding at de tirsdag gjennomførte en uanmeldt kontroll i dagligvarebransjen. Bakgrunnen for bevissikringen er blant annet funn tilsynet har gjort i forbindelse med kartlegging av innkjøpsbetingelser i dagligvaremarkedet.

– Hensikten med bevissikringen er å få bekreftet eller avkreftet mistanke om brudd på konkurranseloven, sier avdelingsdirektør Beate Milford Berrefjord i Konkurransetilsynet i pressemeldingen.

Orkla har altså bekreftet kontroll hos Lilleborg AS, og det er bakgrunnen for at Konkurransetilsynet nå går ut med denne informasjonen.

– Konkurransetilsynet vil i tiden fremover gå gjennom og analysere beslaget, men kan av hensyn til etterforskningen ikke kommentere saken ytterligere, sier Berrefjord.

Les også: Pizza med plast tilbakekalles

185 års historie

Lilleborg har historie så langt tilbake som 1833, da fabrikken ved Akerselva startet med såpeproduksjon.

Selskapet er et rendyrket merkevareselskap som produserer og markedsfører vaskemidler og produkter for personlig pleie. En rekke av varemerkene tilhører Unilever, som Lilleborg har hatt en samarbeidsavtale med siden 1930-tallet.

Flere av Lilleborgs sterkeste merkevarer i dag ble lansert like før andre verdenskrig. Dette gjelder Blenda, Lano, Lux og Solidox.

Andre merkevarer ifølge Wikipedia er Define, Dr Greve, Jordan, Krystal, Milo, Pepsodent, Naturelle, Persil, Sterilan, Svint, Zalo, Comfort, Jif, Klorin, Lypsyl, OMO, Salmi, Sun, Sunlight og Sunsilk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag