*Nettavisen* Økonomi.

Koronakrisen ga milliardvekst - ekspert tror det du ser etter i butikken er forandret for alltid

HAMSTRET: 12. mars var det mange som hamstret ulike varer i butikkene. Varehandelekspert Odd Gisholt tror handlemønsteret vårt vil falle tilbake til normalen, men én ting vil være endret.

VEKST: Dagligvarehandel har opplevd en stor vekst i første kvartal av 2020. Varehandelekspert Odd Gisholt (innfelt) tror handlemønsteret vårt vil falle tilbake til normalen, men én ting vil være endret. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

Folk fylte frysere med langtidsholdbar mat og hamstret dopapir da koronakrisen slo til. Det ga dagligvarebransjen en vekst på 3 milliarder kroner.

15.04.20 10:48

Dagligvarebransjen har hatt en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal. Det tilsvarer en økning på 3 milliarder kroner, melder Nielsen Norge i sin rapport for dagligvarebransjens første kvartal i år.

Hovedårsaken til økningen er naturligvis koronautbruddet. Totalveksten i dagligvarebransjen lå rundt 3 prosent før handlemønsteret endret seg drastisk, ifølge rapporten.

For hele 2019 var veksten på 1,9 prosent.

Les også: Butikkansatte krever risikotillegg

Tror handlemønsteret er forandret

Koronaviruset har uten tvil påvirket nordmenns handlemønster, og varehandelekspert Odd Gisholt tror vi vil se en varig endring. Noe vil imidlertid bli som normalt igjen.

- Jeg tror mye vil falle tilbake til normalen, men ikke før etter sommerferien. Nordmenn vil nok igjen begynne å gå på butikken to til tre ganger i uken, sier Gisholt til Nettavisen.

Under koronakrisen har flere valgt å handle på nett - også dagligvarer. For eksempel har både Kolonial.no og Morgenlevering opplevd en stor vekst de siste ukene, noe som også kommer fram av rapporten.

Les også: Opplever en vekst på 250 prosent under koronakrisen

Det er imidlertid én ting Gisholt mener vi vil se en varig endring på som følge av koronakrisen.

- Vi har sett mer kortreist mat og støttet lokalprodusenter, noe særlig Meny har gått i spissen for. Meny har satt ned prisene på sånne varer og gitt ekstra tilbake til lokalprodusenter, og det tror jeg er en trend vi vil se mer av, sier han.

- Tryggere på egne varer

Gisholt tror at nordmenn vil være mer villige til å støtte kortreist mat og lokale produsenter av én grunn.

- Man er tryggere på egne varer og egne tilbydere, sier han.

Gisholt trekker fram at koronaviruset kom fra Kina, og at veldige mange varer - også tørrvarer som selges i Norge - har vært importert fra Kina.

- Man kan sikkert tro og mene mye om det, men vi er tryggere på kortreist mat, fortsetter han.

Veksten vi ser i dagligvaremarkedet i første kvartal er unormal, men ikke uventet - gitt situasjonen vi er midt i. Varehandeleksperten tror vi også vil se unormale tall i andre kvartal, og også i året som helhet vil tallene være utypisk det vi normalt ser.

- Noen butikker har hatt en voldsom vekst, og det er butikker som har en beliggenhet hvor det er mye folk og mye kjøpekraft. Andre butikker, for eksempel de som ligger på kjøpesentre, har ikke gått like bra, sier han.

Les også: Har doblet omsetningen etter koronapandemien brøt ut

Hamstring

Koronasituasjonen har ført til endringer i hva nordmenn putter i handlekurven, ifølge rapporten.

– I uke 11 hamstret den norske forbruker langtidsholdbar mat som en reaksjon på myndighetenes smitteverntiltak, heter det i rapporten.

Verdien av salget av dypfryst mat økte med hele 11,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, mens kategorien pakket mat økte med 12,7 prosent.

Les også: Jobber med 70 vaksiner - og én skiller seg spesielt ut

Hamstring av dopapir gir også enorme utslag i statistikken. Vaske- og husholdningsartikler økte med hele 82 prosent i uke 11. Det omfatter blant annet toalettpapir, kjøkkenruller og såpe. Etter denne hamstringen har imidlertid veksten i denne kategorien avtatt betraktelig mot siste uke i første kvartal.

Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.

Tobakksøkning i Østfold

Aktører som tilbyr hjemlevering av dagligvarer, har hatt en enorm pågang etter at koronautbruddet snudde opp ned på hverdagen til folk flest.

Samtidig har grensehandelen falt drastisk. Som en konsekvens av dette har det vært en høyere vekst i handelen i Viken og Oslo enn i resten av landet i uke 12 og 13. For eksempel ble det solgt 83 prosent mer tobakk i det gamle Østfold fylke i uke 13 enn i samme uke i fjor.

Lavpriskjedene står nå for 68,7 prosent av omsetningen i dagligvarebransjen, ifølge rapporten. Sammenlignet med samme periode i fjor har det blitt 49 nye lavprisbutikker. Men det totale antallet butikker har bare økt med sju.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag