«Black Friday» og «Black Week» er noen av de største handelsdagene vi har i Norge, og mange «går mann av huse» for å handle julegaver rimeligere enn ellers. Det er ofte mange gode tilbud og lave priser på en rekke varer.
I år ser alt helt annerledes ut enn før, og vi kan ikke vente oss like lave priser på årets store salgsdager, ifølge hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.
- For en del bransjer er varemangel og mangel på fraktkapasitet en bekymring i dag. I tillegg må vi innse at økte fraktpriser også vil bidra til en prisvekst på produktene, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør i Virke.
- Det er mye av det vi importerer som sluttprodukter til Norge, som er produsert i Asia, sier han.
I tillegg inngår ofte også produkter fra Asia som komponenter i varer produsert andre steder, og varemangelen i Asia har derfor også ringvirkninger for produksjonen over hele verden, påpeker han.
Kategorier som elektronikk, duppedingser, møbler og sportsutstyr er blant kategoriene som har hatt størst prisøkning under pandemien.
Selv om vi ser lyset i enden av tunellen på koronapandemien, når stadig flere blir vaksinert og vi kan leve mer som normalt, kan vi måtte leve med en forsyningskrise i flere år.
- Behovet har økt
Da verdens fabrikker og forsyningslinjer stengte ned i fjor vår, opplevde enkelte bransjer voldsomt vekst. Når alle skulle ha hjemmekontor, trengte veldig mange bedre utstyr på en gang. Samtidig ble tilgangen til de viktigste råvarene som brukes til disse produktene strupet.
Les også: Hjemmekontor-produkter preger elektronikksalget i år
Etterspørselen var også allerede på vei opp, fordi stadig mer avanserte produkter krever stadig mer avansert elektronikk. Produksjonen må derfor økes betydelig.
- Dette er en perfekt storm, der epidemien har ført til at veksten på elektronikk har økt betydelig, samtidig som produksjonsfasilitetene har stengt ned på grunn av smitte. I tillegg har vestens handelssanksjoner av kinesisk elektronikk endret markedet og utrullingen av 5G-nettet økt behovet ytterligere, sa COO Linda Firveld i Eye Networks til Nettavisen i juni.
Selskapet jobber med å importere og rulle ut Wifi-løsninger for ulike bredbåndsaktører i Norge.
- Kan bli færre varer på salg
Dette er også bakgrunnen for at det er vanskeligere å skaffe til veie alle produkter som er etterspurt. Og med høyere fraktpriser, må butikkene ta ut noe av prisøkningen ut til kundene.
- Erfaringsvis er det vanskelig for varehandelen å velte alle kostnadsøkninger ut på forbrukerne, på grunn av tøff konkurranse. Handelen må ta av sine egne marginer. Men at vi nå vil vi se økte priser, det er helt sikkert, sier Andersen i Virke.
Endringen i markedet kan også gi andre konsekvenser.
- Det kan bli færre varer på salg under «Black Friday» og «Black Week», sier han.
Les også: Bohus permitterte de ansatte - så snudde alt: - Et eventyr
Han tror imidlertid butikkene vil avvente situasjonen så lenge som mulig før de tar en avgjørelse, fordi konkurransen er tøff.
Andersen tror uansett ikke folk kommer til å handle mindre under de populære salgsdagene i år enn i fjor. Han er likevel spent på om veksten i netthandel kommer til å være like høy som i fjor, da den var på over 60 prosent i november.
- Det gjenstår å se hvordan økte fraktpriser og varemangel vil påvirke norsk handel i år, sier han.
Han trekker imidlertid fram at utviklingen i norsk varehandel totalt sett var fantastisk i fjor, og er det også så langt i år. Spesielt for butikker som selger varer til hus og hjem, samt dagligvarebutikkene og Vinmonopolet. Det er verre for motebransjen, som tross positive tall sammenlignet med 2020 så langt i år, fortsatt ligger betydelig under nivået i 2019.
Les også: Europris med rekordresultat i første halvår: - Har vært krevende og tøft
- Ren spekulering
Are Vittersø, Norgessjef i sammenligningstjenesten Prisjakt.no, forteller at 2020 var et år der mange varekategorier gikk voldsomt opp i pris basert på høy etterspørsel og lav tilgjengelighet.
- 2020 var et ekstremår, så alle prognoser basert på det året blir ren spekulering og veldig vanskelig å estimere, sier Vittersø.
Fra 1. januar i år og fram til nå, er det faktisk en nedadgående trend i de fleste kategorier, ser Prisjakt.no.
- Om denne trenden betyr at vi er på vei tilbake til mange «normalnivåer» er vanskelig å si, men tendensen sier i i alle fall at vi kan forvente oss lavere priser på mange av kategoriene i år sammenlignet med 2020, påpeker han.
Han sier at dersom vi ser på alle kategorier under ett, har disse i snitt gått ned cirka fem prosent siden årsskiftet og de fleste kategoriene følger dette mønsteret. Unntaket er kategorien møbler, hvor prisene økte med nesten ni prosent siden årsskiftet.
Vittersø viser til et eksempel hvor en populær sofa økte fra 5495 kroner i januar i år til 9495 kroner i september.
- Sofaer er jo også litt vanskelig fordi det kan være forskjellig stoff og materialer, men dette gir antakelig uansett en god indikator, sier han.
Aktiviteten nesten doblet
Vittersø påpeker at Black Friday er statistisk sett den desidert billigste dagen å handle på.
- Antall varer som gikk ned i pris i 2020 var flere enn i 2019, og det gjennomsnittlige rabattnivået var det høyeste vi har målt noen gang på Black Friday. Søkeaktiviteten ble nesten doblet i 2020 sammenlignet med 2019, så jeg tror definitivt at vi kommer til å se en voldsom interesse for denne dagen og uken også i år, sier han.
De siste årene har vi nemlig sett en tydelig etablering av Black Week i stedet for kun Black Friday.
- Dette gjør nok at veksten på selve Black Friday ikke vil være like drastisk, men Black Week som helhet vil få nok få et løft i år også. Spesielt når det gjelder netthandelen, sier han, og legger til:
- Den fysiske handelen fikk naturlig nok en dropp i 2020, så jeg tror denne også skal opp igjen i år, men antakelig ikke til de samme nivåene de har ligget på tidligere.
Les også: Elin klagde på dårlig kundebehandling til Elkjøp: – Jeg fikk beskjed om å gå ut og sette meg i sola
- Vil tilby det de forventer
Kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp sier at blant annet økte fraktkostnader har en innvirkning på kostnadene gjennom hele verdikjeden deres. Det samme gjelder for valuta, kapasitet, volum, tollmurer og oljepris.
- Det er en del av hverdagen vår å tilpasse oss, da dette er dynamisk og prisene endrer seg hele tiden grunnet faktorene som nevnt over, sier hun, og legger til:
- Derfor jobber vi hele tiden med å forhandle de beste prisene fra våre leverandører, slik at vi skal kunne fortsette å tilby kundene våre så lave og konkurransedyktige priser på elektronikk som mulig.
Bergly sier at de i år som tidligere år har startet forberedelsene til Black Friday og Black Week tidlig.
- Vi vil tilby kundene våre det de forventer under denne salgsperioden, nemlig en trygghet i at dette er den beste kampanjen vi tilbyr gjennom hele året, sier hun.
Elkjøp lover et sterkt kampanjeløp gjennom Black Week-salget.
- Vi ser fram til igjen å kunne tilby de mest populære varegruppene som vi ser går igjen fra år til år. Dette er eksempelvis produkter som TV-er, mobiltelefoner, hodetelefoner og hvitevarer, sier Bergly.