Gå til sidens hovedinnhold

Koronastup for Hennes & Mauritz - tapte over milliarden

Hennes& Mauritz (H&M) må tåle et kraftig fall i inntektene i første kvartal som følge av koronpandemien.

Den svenske klesgiganten rapporterer om et fall i nettoomsetningen på 21 prosent målt i lokale valutaer sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Omregnet i svenske kroner stupte omsetningen fra 54,9 milliarder til 40,06 milliarder kroner.

H&M skriver at salget påvirkes kraftig av koronasituasjonen med omfattende restriksjoner som fører til over 1800 stengte butikker på det verste. Dette antallet har imidlertid falt til 1300 ved utgangen av kvartalet.

I perioden 1. til 13. mars har salget blant annet økt i Tyskland med 10 prosent i lokale valutaer sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Men i USA, som er det største markedet, stupte omsetningen med hele 23 prosent i første kvartal.

Les også: Hennes & Mauritz legger ned butikker i Norge

Avvikende

H&M har avvikende regnskapsår, fra 1. desember til 30. november. Tallene for første kvartal omfatter perioden 1. desember til og med 29. februar. Kvartalstallene sammenliknes dermed med et kvartal i fjor som ikke var preget av koronapandemien.

Netthandelen til H&M fortsetter å utvikle seg positivt, med en økning i kvartalet på hele 57 prosent.

Det kan likevel ikke hindre at driftsresultatet stupte fra 2,69 milliarder svenske kroner til et underskudd på 1,13 milliarder. Etter skatt tapte klesgiganten 1,07 milliarder mot et overskudd på over 1,9 milliarder svenske kroner i første kvartal 2020. Resultatet var likevel noe bedre enn ventet.

H&M har slitt med at Kina boikotter kleskjeden og andre vestlige selskaper. Det skyldes kritikken de kinesiske myndighetene har fått for behandlingen av den uigurske minoritetsbefolkningen.

Nå vil kjeden gjenvinne tilliten i Kina hos kundene, forretningspartnerne og kollegaene. H&M har vært til stede i det kinesiske markedet i 30 år.

Les også: Denne bransjen blir vinneren i 2021

Velposisjonert

Men alt i alt er det en optimistisk konsernsjef som venter klare forbedringer.

- Samtidig som vi er ydmyke overfor den usikkerheten som fortsatt råder på grunn av pandemien, er det utrolig morsomt å se den store interessen for våre kolleksjoner.

- Med et velposisjonert kundetilbud fortsetter vi vårt endringsarbeid med full kraft for å skape langsiktig og lønnsom vekst, sier konsernsjef Helena Helmersson i H&M i kvartalsrapporten. Hovedoppmerksomheten nå er å utvikle det Helmersson kaller for et unikt varemerke.

For hele 2020 var omsetningen til H&M på 187 milliarder. De to største markedene er Tyskland foran USA. På verdensbasis har kleskjeden ca. 5000 butikker og 153.000 ansatte.

Les også: Frykter «koronafulle» butikker: Dagligvarekjedene kommer med klar beskjed

Krisetall

H&M og andre norske kleskjeder hadde krisetall i 2020. I Norge måtte H&M i fjor tåle et fall i omsetningen på 11 prosent til drøyt 3,6 milliarder. På årsbasis falt omsetningen til den norske klesbransjen med 10,2 prosent.

H&M måtte stenge 14 butikker i Oslo fra og med 2. mars som følge av de nye og strenge smitteverntiltakene i hovedstaden. 570 ansatte er for tiden permittert fra kjeden. 10 andre av kjedens butikker har vært stengt siden kjøpesentrene ble stengt ned i Oslo.

– Helsen og sikkerheten til våre kolleger og kunder er vår høyeste prioritet, og H&M-gruppen følger alle nasjonale og lokale myndigheters retningslinjer. Vi stoler på deres vurdering av situasjonen, uttalte pressekontakt Thea Kjendlie i H&M til Nettavisen for fire uker siden.

Som DNB

Markedsverdien av H&M ved børsslutt tirsdag var 297 milliarder svenske kroner, 291 milliarder norske kroner. Det tilsvarer omtrent verdien av DNB, Norges nest mest verdifulle børsnoterte selskap.

H&M-aksjen stupte over 40 prosent da koronapandemien brøt ut for et drøyt år siden, men hentet seg så pent inn igjen. De seneste to ukene har imidlertid aksjen falt med nesten 10 prosent (se grafen under), trolig som følge av mange stengte butikker.

H&M-aksjen er notert på den svenske Nasdaq-børsen. Den desidert største eieren er Stefan Persson og hans familie med 49,5 prosent av aksjene, men familien kontrollerer hele 75 prosent av stemmene i selskapet.