*Nettavisen* Økonomi.

Koronaviruset gir kraftig snusboom: Enkelte kunder bestiller 100 bokser

Snus365

STORE BESTILLINGER: Flere kunder bestiller opp mot hundre bokser snus.  Foto: Snus365

Mens skoler stenges og arbeidsgivere sender ansatte hjem, hamstrer folk ris og snus på nett.

22.03.20 07:36

Etter smittetallene i Norge for alvor skjøt fart, har også snussalget til den norske nettbutikken Snus365.no gått kraftig til værs.

Noe som kan gi mye stress for enhver snuser er å settes i karantene uten tilgang på snus. Det har mange kunder sikret seg mot de siste dagene.

Les også: Sjeføkonom om børskollapsen: - Gjør du dette nå, så tjener du penger (+)

350 prosent vekst

– Vi ser en vekst i salg av antall snusbokser på over 350 prosent fra bare i forrige uke, sier Adrian Huer som er markedssjef i Snus365.no.

Klikk på bildet for å forstørre. Snus365.

VEKST: Adrian Huer og Morten Iversen i Snus365.no opplever kraftig økning i salget på grunn av koronaviruset. Foto: Snus365

Nettbutikken har ikke vært aktiv i mer seks måneder. Men allerede nå setter de seg mål for 15 millioner kroner i omsetning.

– Vi tenker at flere og flere ser verdien i å handle snus på nett. Det skjer privat, utvalget er stort og det er en del å spare per boks sammenlignet med butikk. Hele dette året har vi jevn vekst, men det som har skjedd de siste dagene er noe annet enn normal organisk oppgang, sier Huer til Nettavisen.

Følg Nettavisens livestudio om koronaviruset her.

Vanligvis bruker snuskundene å bestille 10-15 bokser med snus. Men den siste uken har de opplevd bestillinger på over 90 snusbokser om gangen.

– Heldigvis er vi rigget for dette, så stort ordrevolum går ikke utover våre kunder, forsikrer dem.

Det nyoppstartede selskapet har satt seg hårete mål.

– Vi forventer å selge snus for et par hundre millioner om noen få år. Klarer vi 15 millioner kroner i år, vårt første driftsår, er vi fornøyd, sier Huer.

Les mer: Nordmenn går «bananas» i butikkene

Hamstrer mat på nett

Det er ikke bare snus som hamstres, også i dagligvarebutikkene er det tomme butikkhyller, og kolonial.no opplever heftige bestillinger.

Klikk på bildet for å forstørre. Kolonial.no-gründer Karl Munthe-Kaas er uenig i at dagligvarebransjen jobber hardt for å få ned forbruket av plastposer. - Det snakkes mye og gjøres lite.

Kolonial.no-gründer Karl Munthe-Kaas. Foto: Kolonial.no

Ifølge selskapet er det nordmenn som hamstrer ris, pasta og hermetikk for å kunne klare seg om de må i karantene i to uker.

– Mange av ordrene er vanlige bestillinger, men vi ser en ganske stor økning i de aller største ordrene, forteller Karl Alveng Munthe-Kaas som er gründer og daglig leder av kolonial.no.

Nettbutikken selger matvarer på nett og leverer det på døra til kunder.

– Vi har noen ekstremtilfeller. Det var en som bestilte 400 kilo ris for eksempel, sa han til Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag