Kortsvindel økende problem

Foto: Lise Strandlien (Nettavisen)

Kortsvindelen i Norge er for tiden på en topp. Det meste av svindelen skjer i utlandet, og bransjen jobber med å få en slutt på problematikken.

Nordmenn bruker 380,5 milliarder kroner via bankkort i året, og det er 6,4 millioner kort i omløp. Dette er fristende tall for uærlige sjeler.

Mellom fire og seks promille av alle kortbrukere blir svindlet hvert år, men tallet er antagelig lavere i Norge enn i andre liknende land.

Mest skjer i utlandet

SEB Kort håndterer rundt 40.000 transaksjoner per dag, og av disse blir rundt 1000 sett nærmere på. Men det er "bare" rundt 30 til 35 tilfeller av svindel i måneden.

Hovedsakelig skjer svindelen i utlandet. Bare 37 prosent skjer i Norge. Mange blir utsatt i Spania, USA og Storbritannia, men stort sett skjer det i andre deler av verden.

Magnetstripekopiering svært utbredt

Det er kopiering av magnetstripen, såkalt skimming, som er mest utbredt. 36 prosent av de som svindles blir utsatt for dette.

Stjålne kort er det nest største problemet, og internett-svindel kommer på en tredje plass. Det er også en del kort som blir misbrukt etter å ha kommet på avveie i posten.

Tror andre metoder vil øke

SEB Kort venter at det er andre typer svindel enn magnetstripekopiering som vil være dominerende fremover. Falske søknader, med stjålen identitet, og kort som blir borte i posten er to områder selskapet tror vil øke.

Det er skimming som koster mest penger for kortutsteder. 46 prosent av utgiftene i forbindelse med svindel kommer fra kopiering av magnetstripen.

Kredittkort fremfor debetkort

Henning Gravklev, direktør i SECANA, anslår at det er kredittkort som svindles mest.

- Kredittkort er langt mer eksponert, og brukes i større grad på reise. De er også mer attraktive for svindlere, ettersom de er i gull og platina, sa Gravklev på en presseorientering mandag.

Dessuten har debetkortene, som er vanlige bankkort der beløpet trekkes direkte fra konto, en pin-kode som ofte må benyttes.

Til kamp mot svindel

Bankene og kortselskapene har sett seg lei på svindelforsøkene, og bruker mye ressurser på å få slutt på dette.

Smartkort, eller chip-teknologi, har fått en del oppmerksomher i det siste. Chip gjør det vanskelig å kopiere og forfalske kort, men problemet er at det vil ta mange år før systemet er tilstrekkelig implementert.

Innhenter informasjon

Også hyppige analyser av transaksjoner har vist seg å være effektfullt. Bransjen sitter på mye informasjon, blant annet om hvordan og hvor svindlere opererer, som blir oppdatert kontinuerlig. Dermed kan kortutsteder sjekke kundens konto og se om noe unormalt har skjedd.

Det er også viktig for kortholderne å huske at med mindre man har opptrådt svært uaktsomt, er det kortutsteder som må ordne opp i problemet og betale.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.