Store prisforskjeller i frukt- og grønnsaksdisken i norske og svenske butikker gjør Anders Nordstad, generalsekretær i Norsk Bonde- og Småbrukarlag, irritert.

- Alle kjøpmenn forsøker å hente ut den høyeste prisen de kan i ethvert marked. Men her snakker vi om produkter det ikke er toll på verken i Norge eller i Sverige, og vi kan anta at innkjøpsprisen er den samme. Kjøpmenn henter ut prisen de tror de kan få i et marked, sier han til Nettavisen.

I romjula skrev han et innlegg på «bloggen» han har på Facebook, hvor han trakk fram hvor mye dyrere det er for avokado og mango i Norge enn i Sverige.

Nettavisen har sjekket prisene på totalt fire frukt og grønnsaker, og det er tydelig prisforskjell.

Avokado er tre ganger så dyrt, om vi ser på kiloprisen, i Norge enn i Sverige.

Da har vi sett på prisen hos svenske Hemköp (prisen i nettbutikken) og hos Coop Matlevering. Mens det er 200 prosent dyrere hos Coop, sammenlignet med den svenske prisen, er det 172 prosent dyrere hos Oda enn hos Hemköp.

Les også: Eksperter om å kutte plastemballasje på frukt og grønt: - Må kaste mer mat

- Kritisk

Skal du kjøpe granateple, må du betale dobbelt så mye hos Oda enn hos Hemköp, og 50 prosent mer hos Coop Matlevering enn hos den svenske matbutikken på nett.

Om du drar over grensa er det også merkbare prisforskjeller for mango og ananas. Der er prisforskjellene på mango og ananas er noe mindre, henholdsvis 27 og 30 prosent, om vi sammenligner de svenske og norske prisene.

- Jeg er kritisk til at de norske dagligvarekjedene hevder det er knallhard konkurranse, men så viser det seg at det ikke er så stor prisdifferanse mellom norske butikker, men mellom Norge og Sverige er det stor prisforskjell - uten at det er begrunnet i toll og avgifter, sier Nordstad.

Les også: Lokket med svenske brus-priser i Norge: Nå blir Cola og Pepsi Max mye dyrere

- Høyere kostnader i Norge

Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, som leverer matvarer hjem til nordmenn, mener det er feil å hevde at innkjøpsprisene er de samme i Norge og i Sverige.

Uten at de får sammenlignet kvalitet, sort, og opprinnelsesland for produktene Nettavisen har med i denne saken, synes Aag det er vanskelig å imøtekomme kommentarene til Nordstad.

- På grunn av konkurransen, vil prisene mellom aktørene i Norge være mer like enn om man sammenligner et lite utvalg produkter mot kjeder i andre land. I tillegg kjennetegnes varegruppen av store kvalitetsforskjeller som påvirker innkjøpsprisen, men ikke nødvendigvis er synlig når man kun ser varene i hylla, sier Aag.

- Til slutt er det også godt kjent at både importører og dagligvarekjedene i Norge har høyere kostnader, for eksempel på lønn, enn i Sverige, påpeker han.

Les også: Klar beskjed fra norske dagligvarekjemper: Nå øker matvareprisene

- Prisen svinger

Han mener imidlertid at det å sammenligne et øyeblikksbilde fra to ulike markeder innenfor et segment som frukt og grønnsaker, vil gi et misvisende bilde.

- Det skyldes at prisene innen denne varegruppen daglig svinger svært mye opp og ned, sier Aag, og fortsetter:

- Oda konkurrerer i det norske dagligvaremarkedet, og prisene Nettavisen har innhentet hos Oda er nøyaktig lik prisene kundene finner i andre norske lavpriskjeder i dag. Samtidig viser dette store prisforskjeller mellom land, og det er noe vi i Oda håper kundene våre skal dra nytte av, når vi nå etablerer oss i flere markeder.

Skal være konkurransedyktige

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, svarer på kritikken fra Nordstad:

- Kikker du i ei lærebok fra Handelshøgskolen, så er det helt riktig at en kjøpmann skal maksimere inntjening ut fra hva kunden er villig til å betale for varen, sier Kristiansen, og fortsetter:

- Men kjøpmannen i Coop er ikke som alle andre kjøpmenn. Coop skal selge varene til konkurransedyktig pris billigst mulig og for å skape overskudd som deles med kundene som eier oss. Det er en vesentlig forskjell fra våre konkurrenter.

Han forklarer imidlertid at generelt skyldes prisforskjellene mellom Norge og Sverige alt fra høyere norsk råvarepris, høyere norsk matmoms, og særavgifter.

- Samtidig har vi et høyere norsk lønnsnivå, samt kostnader ved å drive butikk og transportere varene i et langstrakt land. I tillegg er det ulike konkurransesituasjoner, innkjøpsvolumer, innkjøpsavtaler, ulike kravspesifikasjoner til produktene, valuta spiller inn og frakt inn til Norge. Det er altså en rekke faktorer som påvirker prisene, sier Kristiansen.

Kristiansen påpeker dessuten at det også er variasjon i prisene innenfor en og samme kategori hos Coops butikker.

- De ulike produktene posisjoneres forskjellig ut fra kvalitet og pris basert på ulike behov hos kundene. Noen kunder vil for eksempel ha mange, mindre avocado som kan modnes på kjøkkenbenken i et nett, mens andre - eller samme kunde i en annen behovssituasjon - vil ha litt større og en ferdig modnet avocado i en mindre forpakning. Disse produktene vil ha ulik pris basert på dyrkings- og modningsprosess samt emballasje, sier han.