SOLA (Nettavisen:) – Jeg har aldri vært borti liknende på de 40 årene vi har holdt på. Jeg er en grunnleggende positiv mann, men dette er skremmende, sier SR Group-sjef Bjørn Røstad.

Bedriften han startet i 1983 har gått fra å være en lokal transportleverandør til å bli et av Norges ledende logistikkselskaper - med 120 vogntog på veien og 140 ansatte.

På den lokale næringsforeningens seminar, «Oljetrykket», kremter Røstad før han hever stemmen og tar et oppgjør med oljebransjen - hvor 70 prosent av kundene hans kommer fra.

Bransjen tjener penger som aldri før på skyhøye priser på olje og gass. Likevel sliter underleverandører som SR Group, som frakter kjemikalier, boreutstyr og andre produkter for «oljå».

Leverandører til oljeindustrien som SR Group har et høyt aktivitetsnivå, men Røstad opplever at bransjen vender det døve øret til når han forteller at han og flere andre sitter fast i lange kontrakter og galopperende kostnader.

– Det er bånn gass, men det hadde vært kjekt å ha tjent penger på det, sier Røstad.

Les også: Spår høyere oljepris og store omveltninger etter EUs grep

– Det er kaos i verden

62-åringen har vært med på store oppturer og nedturer med oljebransjen. I nær sagt alle år har han tjent penger, utenom ett - i 2017. Men koronapandemien og krigen i Ukraina har ført til en kostnadsvekst som Røstad aldri har sett maken til:

  • Drivstoff: For ett år siden kostet én liter diesel 12,60 kroner ekskl. mva. I dag koster den 18,43 kroner. Røstad anslår at SR Groups utgifter til diesel vil stige med minst ti millioner i år sammenliknet med fjoråret.
  • Lønn: «Alt» blir dyrere - mat, drivstoff og strøm. Ansatte vil ha høyere lønn, og det har Røstad full forståelse for. Prisveksten på varer og tjenester fra april i fjor til april i år var på 5,4 prosent – den høyeste inflasjonen siden 2008.

  • Dekk: Gjennom 2021 og 2022 har prisen på dekk fra store produsenter som Bridgestone, Michelin og Goodyear skutt i været som følge av økte priser på blant annet olje, gummi, stål og frakt.
  • Biler og bildeler: Bilbransjen har vært vant til effektiv og strømlinjeformet logistikk og produksjon. Koronapandemien førte imidlertid til enorme forsinkelser. Røstad forventer halvannet års ventetid på nye lastebiler. Krigen i Ukraina har bidratt til mangelen på nye bildeler har eskalert.
  • Frakt: Å frakte én konteiner fra Sørøst-Asia eller Kina via Suezkanalen til Europa, koster i dag 7851 dollar, eller rundt 74.000 kroner. Før skipet «Ever Given» grunnstøtte i Suezkanalen i mars i fjor, kostet det 4300 dollar. Og før koronapandemien brøt ut et år tidligere, kostet én konteiner stabilt rundt 1300 dollar.

– Og det går i alle fall to måneder å få varene, rundt dobbelt så lang tid som før. Vi begynte i stedet å sende varene med tog fra Shanghai til Norge. Men gjett hvilket land toget gikk gjennom? Russland. Nå står toget, forteller Røstad.

SR Group-sjefen ønsker ikke å fremstå som sytete. Som jærbu er han ikke bygget for å klage. Men når dieselprisene øker med nær 50 prosent på noen få måneder, går det rett på bunnlinjen til Røstad.

– Vi er akkurat som katten. Vi lander på beina til slutt. Dette er ikke bare et transport- og logistikkproblem. Det er kaos i verden. Vi har aldri hatt så lite kontroll over hva fremtiden bringer, sier Røstad.

Les mer: Boliger går unna i rekordfart: – Det er helt ekstremt

Bekymret for fremtiden

Da krigen i Ukraina brøt ut, var Bjørn Røstad og bedriften raske til å mobilisere. På få dager samlet ansatte, venner og partnere inn 300.000 kroner i bidrag til en ny sykebil. I tillegg ble en SR Group-lastebil fylt med mat og medisiner sendt ned på kort tid.

Røstad erkjenner imidlertid at han ikke visste hvor hardt Ukraina-krigen kom til å slå ut for transport- og logistikkselskapets økonomi.

– 2022 blir kraftig påvirket av økte kostnader, sier Røstad.

I 2021 omsatte selskapet for 550 millioner kroner, rundt det samme som i 2020. Overskuddet på rundt 25 millioner kroner i 2020 ble imidlertid halvert i 2021 som følge av økte kostnader.

Røstads hodepine skjer samtidig som det er investeringsboom og skyhøy fart i oljebransjen. Han etterlyser mer forståelse for at tredjepartsleverandører som SR Group må bli kompensert for de høye kostnadene.

– Jeg vil oppfordre til bedre samarbeid på tvers mellom operatører og leverandører, slik at vi beholder hele verdikjeden. Dersom det skapes et vakuum, får vi konkurser. Det handler om å tenke langsiktig. Oljenæringen har stor omsetning, men er også en relativt liten bransje, minner Røstad om.

Den 62 år gamle lastebil-gründeren mener også at staten burde hjulpet transportbransjen i en vanskelig situasjon.

– Mens andre land som Tyskland, Sverige, Frankrike og Storbritannia reduserer dieselavgiften, sier Norge - som hver dag tar inn 1,2 milliarder kroner i oljeinntekter, nei. Selskaper fra andre land får en konkurransefordel når vogntogene deres kommer til Norge med en full tank som er billigere enn den norske transportører kan kjøpe, sier Røstad.

– Hva er din største utfordring akkurat nå?

– Kostnadene og manglende forutsigbarhet. Hva skjer hvis vi ikke får dekk til lastebilene våre? Det hjelper ikke å betale masse i diesel, hvis vi ikke har dekk til bilene våre. Bildeler kan også bli et stort problem, ettersom det er umulig å få tak i.

Les også: Steiler når han ser prislappen: – Det stemmer ikke, her må man følge med!