*Nettavisen* Økonomi.

Kraftig annonsefall for Schibsted: Varsler 500 mill i kutt

Oslo 20191025. Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, presenterte resultater for 3. kvartal fredag morgen

KRAFTIG FALL: Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund merker kraftig effekt av koronaviruset for både VG, Aftenposten og Aftonbladet. Foto: Ole Berg-rusten (NTB scanpix)

Schibsted som eier både VG og Aftenposten planlegger store kutt etter skuffende resultat.

06.05.20 07:25

Mediekjempen som eier både VG, Aftenposten og svenske Aftonbladet har merket en kraftig nedgang i annonsemarkedet som følge av koronaviruset. Selskapet varsler 500 millioner kroner i kostnadskutt.

I Norge er annonseinntektene ned 10 prosent, og i Sverige 26 prosent.

Les også: Amedia leverer solide tall - men melder om brutal korona-effekt

I første kvartal 2020 hadde selskapet et resultat (EBITDA) på 285 millioner kroner, mot 418 mill. i 2019. Det kommer frem i selskapets første kvartalsrapport som ble fremlagt mandag morgen.

Sammenlignet med 2019 har nyhetsdelen av Schibsted fått inntektene barbert med 98 millioner kroner.

Les også: Legger press på Raja: Krever 1 milliard kroner til medier i krise

For å sikre overskudd i nyhetsdelen lanserer selskapet kostnadskutt på 500 millioner kroner i løpet av 2020.

Schibsted beskriver ikke hvor kuttene skal gjennomføres, utover at Aftonbladet skal gjennomgås grundig etter et spesielt skarpt fall i inntektene.

Les også: Norske medier blør, men NRK skjermes: – Blodig urettferdig

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag