Kraftig fall i elbilsalget

For mange elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår flere skader. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

For mange elbilbrukerne er møtet med langt flere hestekrefter og umiddelbar akselerasjon uvant. Da oppstår flere skader. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

Juli hadde det laveste elbilsalget på tolv måneder, mindre enn halvparten av måneden før: - Nedgangen bekymrer oss, sier elbilforeningen.

01.08.19 16:17

Elbilsalget ble mer enn halvert fra juni til juli i år, samtidig som andelen elbiler falt.

Det er nok til å bekymre Elbilforening. De tror at innføringen av bompengeringen rundt Oslo, der også elbiler må betale en liten sum, har påvirket potensielle elbileiere.

- Denne nedgangen bekymrer oss. Spørsmålet om bompenger gjør at mange som vurderer å kjøpe elbil, lar være. Vi vet fra undersøkelser vi har gjort tidligere at elbilfordelene har stor betydning, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu til Nettavisen.

Klart ned

I juli endte elbilandelen i nybilsalget på 38 prosent. I første halvår 2019 var elbilandelen på 45 prosent, med mars som beste måned med 58 prosent elbilandel.

Det var til sammen solgt 3484 elbiler i juli i Norge, mot 7427 elbiler i juni. Vi må tilbake til juli i fjor for å finne en dårligere måned, men da var til gjengjeld salget bare 2287 biler.

- Det er normalt med et fall i juni, men dette er et større fall enn normalt. Det er spesielt, sier Bu.

Hun peker på at fallet var ekstra stort i Norges største elbilfylke, Akershus, hvor elbilandelen falt til 34 prosent, mot 47 prosent av alle biler første halvår. Der ble det i juni innført 54 nye bomstasjoner som fanger opp elbiler.

- Akerhus er jo bompengefylket fremfor alle, så her ser vi tydelig, så det tyder på at frykt for bompenger kan ha påvirket folk, sier Bu.

Lettere å kjøpe elbil

Hun viser til at utvalget og tilgjengeligheten av elbiler er blitt mye bedre i år enn det var i fjor.

- Vi har mange flere elbiler å velge i enn vi hadde i fjor og det er mange elbiler som er hyllevare som du bare kan få med en gang. I fjor var vi veldig hemmet av at det var veldig mye kø. Det blir spennende å se på utviklingen fremover, men det er viktig at politikerne lokalt vurderer hvor mye bompenger elbiler skal betale, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.