Gå til sidens hovedinnhold

Kraftig underskudd for Sats

Kjeden har totalt i år tapt 384 millioner.

Mørketiden har vært ekstra lang for Sats dette året. Treningsgiganten måtte stenge 53 av sentrene sine 6. november i Oslo og Bergen for andre gang under pandemien. Da skulle sentrene holde stengt i to uker for å få kontroll på smitten av koronaviruset.

To uker ble til over seks måneder i hovedstaden.

I første kvartal av dette året hadde selskapet tapt 96.000 medlemmer sammenlignet med samme periode i 2020. Inntjeningen i kvartalet så en nedgang på 39 prosent fra 990 millioner i første kvartal av 2020 til 605 millioner.

Men i andre kvartal av 2021 går det mot lysere tider. Selskapet åpnet treningssentrene 26. mai og har med det vært åpent i litt over en måned av kvartalet.

Les også: Knalltall for Gjensidige

Betalende medlemmer har økt med 7 prosent fra første kvartal til andre kvartal. Den totale medlemsbasen er nå på 612.000, en nedgang fra 2020 hvor selskapet hadde 652.000 medlemmer.

- Gjenåpningen har vært en suksess og vi er glade for å se at salg av medlemskap øker. Megatrenden rundt helse og velvære er sterk, og vi fokuserer på investere i videre vekst, skriver administrerende direktør, Sondre Gravir, i rapporten.

Sats har signert kontrakter for 19 nye klubber som skal åpne gjennom 2023. I tillegg satser Sats på digital hjemmetrening og skal lansere konseptet Mentra i løpet av tredje kvartal.

Selskapet har tjent 670 millioner i inntekter. Dette er ned med 10 prosent fra 744 millioner i samme periode i 2020. Inntjening per kunde er 369 kroner i måneden.

- Vi har reaktivert flere medlemskap nå sammenlignet med fjorårets gjenåpning og antall medlemskap som er fryst har droppet på tvers av gruppen. Vi skal gjøre vårt beste for å ta igjen tapt salg av medlemskap under pandemien og tiltrekke oss nye medlemmer.

Etter kostnadene har Sats et underskudd på 163 millioner. Totalt i år har kjeden tapt 384 millioner.

I Norge har 44 prosent av total senterkapasitet vært stengt i løpet av andre kvartal. Selskapet hentet 248 millioner fra norske kunder og gikk 53 millioner i minus.

Les også: DNB med nok et kjemperesultat