*Nettavisen* Økonomi.

Krever betaling med god samvittighet

Foto: Heiko Junge (Scanpix)

Sjefen for Norges største matvarekjede, NorgesGruppen, mener det er helt naturlig at leverandørene betaler for å få god plassering av varene i butikkhyllene.

13.01.05 09:36

- Det er klart at vi tar betalt for å eksponere og selge varer i våre butikker. Jo bedre plass en vare har i butikken, jo bedre betalt skal vi ha for å selge den, sier konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen til VG.

Dermed innrømmer Leiro glatt at det eksisterer en praksis hvor matvarekjedene tar ekstra betalt av leverandørene for god eksponering i butikkhyllene.

Bruker makt

Den siste uka har Dagens Næringsliv avdekket hvordan de store matkjedene bruker sin makt overfor leverandørene. Leverandører skal være presset til å betale store beløp for å få den beste plasseringen i butikkhyllene, eller for i det hele tatt å få innpass i kjedenes butikker.

Leiro hevder at det er viktig å hemmeligholde disse avtalene av hensyn til konkurrransen.

Også styreleder Knut Hartvig Johannson, som er storeier i NorgesGruppen, slår tilbake mot beskyldningene mot bransjen.

- Uhyrlige påstander

- Beskyldningene om korrupsjonslignende tilstander og mafialignende forhold i dagligvarebransjen er uhyrlige påstander. Jeg føler meg helt forsvarsløs, sier han.

I TV 2 tirsdag gikk Rema-eier Ole Robert Reitan ut og sa at han følte seg såret over kritikken mot bransjen. Han avviste at produsentene må betale for gode hylleplasser i Reitan-gruppens butikker.

- Rema 1000 har 380 kjøpmenn som driver sin egen butikk. Vi gir selvfølgelig en del råd om hvordan de bør plasserer varene mest mulig effektivt. Men det er vi som bestemmer, ingen andre. Det som er av betingelser fra leverandørene går først og fremst ut på pris, sier Reitan

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.