Flyselskapet Flyr er konkurs etter to og et halvt år. Det skriver selskapet i en børsmelding tirsdag kveld.
– Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr i en pressemelding.
Styrelederen beklager til kunder som får sine reiseplaner ødelagt, samarbeidspartnere som må omdisponere ressurser, og aksjonærer som har tapt penger, samt ansatte som står uten jobb.
– Det er smertefullt å skuffe så mange.
Mandag morgen meldte Flyr at de ikke kom i mål med redningsplanen de lanserte i november. Nå har de kommet med en ny oppdatering. Markedet tok ikke nyheten godt imot. Flyr-aksjen ble sendt rett ned fra start, og raste omtrent 70 prosent.
Har du tips, eller er berørt av Flyr-konkursen? Ta kontakt med Nettavisens journalist på e-post eller på 450 54 399.
Fakta om Flyr
* Norsk lavprisflyselskap som ble etablert av Erik G. Braathen høsten 2020.
* Brede Huser er direktør i selskapet.
* Selskapet tapte 452,9 millioner kroner i tredje kvartal i 2022. Store deler av tapet skyldes valutatap knyttet til avtaler i amerikanske dollar, ifølge selskapet.
* 16. november ble det vedtatt en emisjon, der 250 millioner kroner ble hentet inn i første fase av en plan om å hente inn til sammen 700 millioner kroner i friske penger.
* Siden aksjekursen sank under 1 øre som forutsatt i redningsplanen, ble det før jul jobbet med en alternativ finansieringsplan. 30. januar 2023 ble det klart at Flyr ikke kom i mål med den nye finansieringsplanen.
* Flyr tok flere grep for å komme seg gjennom vintersesongen, blant annet et nedskalert innenlandstilbud, samt permittering av rundt 50 prosent av arbeidsstyrken.
* Selskapet opplyste tirsdag 31. januar 2023 at de begjærer selskapet konkurs 1. februar.
Kilde: NTB
– Jeg tapte mest av alle
Investor Jan Petter Sissener sier til Nettavisen kort tid etter nyheten om Flyr-konkursen at det er trist. Han var blant investorene som konstruerte redningsplanen Flyr ikke klarte å gjennomføre.
– De har ikke lyktes med å skaffe seg egenkapitalen som er nødvendig. Det er trist, men sånn er det.
– Det er ikke noe å gjøre med pengene som er tapt. Jeg tapte mest av alle. Det bare viser hvor avhengig vi er av utenlandsk kapital, og det viser også bare hvor kapitalfattig norsk næringsliv og det norske investormiljøet er.
– Hvorfor mente omtrent alle andre at Flyr ikke hadde livets rett i motsetning til deg?
– De mente vel at Flyr er for små, men de har hatt uflaks og gjort noen strategiske bommerter. Kundeservicen var langt frampå SAS, så får vi se om SAS overlever eller ikke.
Han vil ikke fortelle hvor mange aksjer eller verdier han har tapt gjennom satsingen på Flyr, men opplyser at tapet utgjør omtrent 0,3 prosent av fondet han fovalter.
Alle flyvninger kansellert
Selskapet melder at alle avganger er kansellert og at billettsalget er stanset. Selskapet vil komme med mer informasjon hva gjelder konkursen når begjæringen er innsendt og bostyrer er utpekt.

Ekspert etter Flyr-meldingen: – Kan bety kroken på døra
Konkursbegjæringen vil sendes onsdag 1. februar.
Mandagens flyginger til Malaga, Alicante og Las Palmas gikk som normalt. Selskapet hadde ingen planlagte flyginger tirsdag, men først onsdag morgen til blant annet Gran Canaria, disse er nå kansellert.
Som følge av konkursbegjæringen ønsker også Flyr at handelen på Oslo Børs suspenderes.
Kun refusjon for flybilletter
Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet sa mandag til Nettavisen at man allerede da burde begynne å se etter alternativer for å komme seg fram til vinter- og påskeferiedestinasjonen.
Det er nemlig slik at dersom man ikke har betalt med kredittkort, så får man kun pengene for flybilletten tilbake.
– Flybilletten er ofte en liten utgift sammenlignet med hotell, leiebil og arrangementer. Om Flyr går konkurs vil flyturen bli innstilt. De som skal på vinterferie eller påskeferie bør allerede undersøke muligheter for å få andre måter å komme seg til destinasjonen på, sa han.
– Reiseforsikringen dekker ikke noe, uttalte forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea, til Nettavisen i forbindelse med den potensielle SAS-konkursen i fjor sommer.
Hvordan du har betalt reisen din, kan være helt avgjørende for om du får dekket tapet.
Det kan du lese mer om her:

Har du Flyr-billetter? Dette må du gjøre nå
Pengejakt
Flyr har hatt gjentakende utfordringer med likviditet som har medført at de har måttet ta det de kaller for «nødvendige kortsiktige disposisjoner» som har svekket dem langsiktig. Selskapet har siden før jul jobbet med å finne løsninger for å skaffe nødvendig kapital til en alternativ finansieringsplan.
Den oppdaterte forretningsplanen har hatt til hensikt å redusere risiko ved over 50 prosent av kapasiteten ville vært sikret, i form av charteroppdrag og utleie av fly og mannskap til andre, kombinert med noe mindre produksjon på eget rutenett og til de mest populære reisemålene.
Styret skrev i meldingen utstedt mandag at de ville fortsette arbeidet med å utforske løsninger for selskapet, inkludert å undersøke om det er mulige alternativer for å sikre fortsatt drift, og at de ville komme tilbake med ytterligere informasjon når det er hensiktsmessig.
«Det er imidlertid ingen garanti for at en løsning som vil skape en meningsfull aksjonærverdi for de nåværende aksjonærene vil bli funnet», ble det opplyst.
– Tapte penger fra dag én
– Erik Braathen trodde nok at Norwegian ville forsvinne ut av markedet og derfor gi rom for Flyr innenriks, men så skjedde jo ikke det. Det var omikron, krig i Ukraina, som ledet til høye priser på drivstoff (jetfuel). Og det har vært en steinhard konkurranse mellom SAS, Norwegian og Flyr, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Nettavisen tirsdag kveld.

Flyekspert tror ikke på gjenopplivning: – Flyr er historie
Han sier flyselskapet forsøkte å slå seg inn med lave priser, men tapte penger fra dag én.
– De måtte be aksjonærene om ny kapital ved en rekke anledninger. Det viste seg ikke å være bærekraftig, når det er kortsiktige likviditetsutfordringer.
– Tror du at noen investorer vil prøve å gjenopplive selskapet på kort eller lengre sikt?
– Nei, det tror jeg ikke fra mitt ståsted. Flyr har ingen verdier. De har «leaset» (leid) alle flyene sine, selv om kompetansen er god på lederskap, piloter og bakkemannskaper. Jeg ser ikke for meg at noen vil plukke opp hansken, når kapitalen har gått ned i sluket nå. Flyr er historie.