VINDAFJORD (Nettavisen Økonomi:) Det norske robotselskapet har hatt enorm suksess de siste årene, og verdien til den ferske børsgiganten har skutt i været.
Blant dem som har latt seg imponere over veksten til Autostore, er kronprins Haakon - som besøkte selskapets hovedkontor onsdag. Han mener flere norske selskaper kan lære mye av måten Autostore-ledelsen tenker på.
Se videointervju med kronprins Haakon om Autostore under:
Morgenen som endret alt
For å forstå hvor Autostore kommer fra, må vi 25 år tilbake - til Nedre Vats. Jakob Hatteland og den daværende finansdirektøren Karl Johan Lier - som i dag er konserndirektør -diskuterte hvordan de skulle løse kapasitetsproblemene som hadde oppstått.
Problemet med lageret som Hatteland hadde fått bygget året før, i 1995, var at det var for mye av det som det er mest av i et lager: Luft.
Hattelands tekniske sjef Ingvar Hognaland i Hatteland Group jobbet ofte om natten, slik at han fikk tenke i fred. Samme morgen kom Hognaland inn på kontoret med en idé. Hvorfor lagrer vi tingene våre som dominobrikker og ikke som en Rubiks kube?
Løsningen ble å lage et robotisert lagersystem á la en Rubiks kube, som gjorde det mulig å pakke varene tett i tett, i høyden og bredden. Utviklingen kostet hundrevis av millioner, og Jakob Hatteland har tidligere fortalt at formuesskatten holdt på å ta knekken på bedriften under finanskrisen i 2008.
Men Autostore ga ikke opp der mange hadde kastet inn håndkledet. Ni år senere solgte Hatteland «enhjørningen» Autostore til EQT. Da Autostore gikk på børs i høst, ble selskapet priset til 103 milliarder kroner - den nest største børsnoteringen gjennom tidene i Norge.
Onsdag var Hatteland og Hognaland æresgjester sammen med kronprins Haakon da Autostore og konsernsjef bød på en storslått lunsj på hovedkontoret.
– Jeg hadde aldri trodd du skulle komme hit, sa Hatteland da kronprinsen kom for å hilse på før maten.
- Vi er enkle, landsens folk
Det var tydelig at Autostore-kulturen var det som gjorde mest inntrykk på kronprinsen etter besøket. En tydelig, jordnær ledelse og entreprenør-ånd på alle nivåer. Til tross for at selskapet selger til kunder i flere deler av verden, er båndet mellom Autostore og lokalmiljøet i Nedre Vats fortsatt sterkt.
- Nedre-Vats og Hatteland-kulturen gjennomsyrer alt vi gjør i selskapet. Innovasjon og utvikling er en god tradisjon som sitter i veggene her. Svaret er alltid innovasjon, sier konsernsjef Karl Johan Lier.
I Autostore preges kulturen av raske beslutninger, store ambisjoner og at det er høyt under taket, forteller Lier. Og så skal det være morsomt å være på jobb.
- Vi tar ikke oss selv så høytidelig. Vi er enkle landsens folk vet du, sier Lier.