*Nettavisen* Økonomi.

Marius Paus

Kun elektriske varebiler i sentrum

Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Europeiske byer, Oslo inkludert, planlegger en massiv nedstenging av bysentra for fossildrevne varebiler. Renere luft er målet. Varedistributører kan unngå millionregninger om de begynner å tilpasse seg allerede nå.

Vi har ikke noe innsideinformasjon om hva norske politikerne tenker, men vi ser hva som skjer andre steder i Europa, og har på ingen måte følelsen av at norske politikere har tenkt å stå igjen på fossilperrongen når eltoget går.

I bilens hjemland, Tyskland, ble det i fjor åpnet opp for at tyske byer kunne forby dieselbiler. Tysk bilindustri har nok noe å si for at det ikke skjedde stort etter dette. Ikke før det tyske rettssystemet beordret bymyndighetene i Berlin til å forby person-, vare- og lastebiler på diesel fra å bruke en hel rekke gjennomfartsårer i byen. Unntatt var bare de nyeste modellene.

Vil du ikke så skal du. Dette er ikke noe særtysk. Liknende finnes i Madrid, og regjeringen der lager planer for ytterligere 100 byer. Paris vil ha diesel ut av byen i løpet av neste år. Roma vil på samme måte bli kvitt smogen. Engelske byer med til sammen mer enn 20 millioner mennesker er også inne på det samme. Bensin får en liknende, om enn noe mildere behandling. Foreløpig.

Hensikten virker klar, og du skal nærmest være lobbyist i bilbransjen for ikke å se det uunngåelige. Fossilbiler blir forbudt eller så dyre å bruke at de i praksis blir forbudt, i bykjerner om noen få år. Vi tipper mindre enn fem år.

Hva da?

Finnes det elektriske alternativer? Som er gode nok? Som ikke blir dyrere? Spørsmålene rundt dette fra kundene våre er mange. Og relevante. Vi følger utviklingen nøye.

El-varebiler er noe helt annet enn person-elbiler. De ligger etter i utviklingen. Svaret vi gir kunder som spør om det finnes fullgode elektriske alternativer er.... «Njaaaa». Vi trekker litt på det - fordi akkurat i dag så er svaret litt «ja», men mest «nei», men ved årsskiftet ser det ut til at svaret er mer «ja» enn «nei». For de fleste kommer el-varebilene så vidt i tide, etter det vi kan se.

Blir flere

Utvalget av biler er foreløpig ikke all verden, men det kommer seg raskt. Biler som er verdt å vurdere for øyeblikket er i alle fall Renault Kangoo Express, Nissan NV200, Mercedes eVito, den større Volkswagen Crafter EV, og et merke som kanskje så mange ikke kjenner til, Maxus EV80. Den siste produseres av SAIC Motors. En kinesisk bilprodusent, omtrent på størrelse med Ford.

Før du kanskje rynker på nesen legger vi til at Maxus har klart seg bra gjennom et pilotprogram hos en stor norske bedrift med mange varebiler. Lille VW Caddy forventer vi som el i annet halvår i år, og den større VW Transporter rundt årsskiftet. Det begynner altså å lysne.

Typisk rekkevidde på en elvarebil er rundt 150 km. Altså langt under det som er blitt vanlig på personbiler. Vi mener likevel at det kan dekke behovet for mange, og at det ikke er noe stort poeng i å dytte inn større og dyrere batteripakker. Da kan det være bedre med en hurtiglader som kan ta av for de få gangene du trenger mer strøm.

Dette koster de

Vi har tatt noen aktuelle varebiler og regnet på økonomien i el-utgaven og i den tilsvarende fossilutgaven. Hva som går med på bompenger vet den enkelte selv best. Vi har lagt inn kr 2500 for fossilbilene i regnestykket - et nøkternt anslag for Oslo, mener vi.

Det vi vil ha svar på er: Blir det dyrere eller billigere for distributører om de må kjøre elbiler i byen?

Klikk på bildet for å forstørre.

Kostnader ved utvalgte fossil og el varebiler.  Foto: LeasePlan

For mange vil det allerede nå være økonomisk gunstig å bytte til el-varebil. For to av bilene ser vi en besparelse på ca. 25 prosent i driftskostnader ved å bytte til el. Vi ser også at det er helt avhengig av at elbilene ikke betaler bompenger.

En elbil vil også gi en mye bedre hverdag for den som kjører bilen, og en trygghet om at du fortsatt kan bruke bilen i byen. Vi tror det er fornuftig nå å prøve å unngå ny diesel varebil om du bruker bilen mest i en større by med bompenger, som f. eks. Oslo.

Ikke kjøp eller lease din neste varebil av gammel vane. Bilen du kjøper i dag skal du gjerne ha i 3 til 5 år. Endringer i hvilke biler som kan kjøre hvor kan som sagt komme før den tid. Gjør god research på egenskaper ved el varebilene for å se om de dekker behovet. Se også på biler som kommer om kort tid. Vurder eventuelt å ha dagens bil et år til om det er nødvendig.

Fremtiden kjøres på elektroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.