Norske bilkunder har allerede opplevd lang leveringstid og utsettelser på grunn av den globale mangelen på databrikker og pandemien. Utlevering av nye biler har gått kraftig ned så langt i år.

Les også: Bilsalget rammes kraftig av produksjonsproblemer og lang ventetid

Ifølge Automotive News er situasjonen med databrikker i ferd med å bli mindre kritisk enn tidligere, men i stedet er spesielt tysk bilindustri kraftig rammet av konflikten i Ukraina.

Får deler fra Ukraina

Årsaken er at de tyske bilprodusentene er avhengig av underleverandører i nettopp Ukraina for å produsere sine biler. Alle de tre tyske gigantene BMW, Mercedes og VW-konsernet rammes nå med redusert kapasitet eller full nedstengning av fabrikker som følge av mangel på komponenter fra Ukraina.

– På grunn av underleverandører i Ukraina på ledningsnett, påvirker det produksjonen av flere ulike modeller ved ulike fabrikker. Vi jobber nå med å finne ut hva det vil bety for norske kunder, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli hos Møller Mobility Group, som importerer VW, Audi og Skoda.

Blant annet rammes nå produksjonen av de svært populære modellene VW ID.4 og Skoda Enyaq, som har ligget på toppselgerlistene i Norge både i fjor og i år.

– Fabrikken jobber med ulike typer løsninger på situasjonen, påpeker han.

Han påpeker at det er ulikt hvilke modeller som rammes. Foreløpig ser det ifølge Møller ikke ut til at Audi e-Tron blir påvirket.

Må redusere

BMW har nylig sendt ut melding til sine kunder om mulige forsinkelser på produksjonen av sine modeller, på grunn av Ukriaina.

– I uke 10 er det nedetid eller redusert kapasitet på fabrikker som produserer blant annet iX, i4 og i3, sier Marius Tegneby i BMW Norge.

– Det vil medføre forsinkelser, men hvordan dette blir fremover vet vi foreløpig ikke.

Mercedes opplyste i forrige uke at de måtte kutt skift, men den norske importøren opplyser at de så langt ikke har fått meldinger om at de har måttet kutte produksjonen.

– Det er en usikker situasjon som gjør at vi nå er så tett på som vi kan som importør, for å gi informasjon til forhandlere og kunder, sier Audun Hermanssen i Bertel O. Steen, som importerer Mercedes.

Han opplyser at utfordringene med både pandemi og databrikker har gjort at det er ulik leveringssituasjon på forskjellige modeller.

Opel merker få konsekvenser

Opel er et fjerde tysk merke, men selskapet er kjøpt opp av bilgiganten Stellantis, som består av det gamle PSA-konsernet og Fiat-Chrysler.

Informasjonssjef Stein Pettersen sier at de per nå ikke er rammet direkte av konflikten, og at de kan tilby nær umiddelbar levering av flere av sine modeller.

Kan forverre databrikkemangelen

Financial Times melder også at situasjonen i Ukraina står også i fare for å føre til en ny runde med produksjonsproblemer for databrikker. Landet står for omtrent halvparten av produksjonen av edelgassen neon i verden, som brukes til å produsere databrikker.

Les også: Stor test: Så langt kan elbiler kjøre etter et ladestopp på 25 minutter