*Nettavisen* Økonomi.

Kunder holdes igjen i Telenor

Svært mange abonnenter vil bytte fra Telenor til selskaper som tilbyr å ringe via internett. Men Telenor hindrer kundene i å flykte ved å holde tilbake telefonnummer.

Den lovpålagte tidsfristen for overføring av telefonnummer ved bytte av leverandør er fem dager, skriver Aftenposten.

Mange tidligere Telenor-kunder, som har sagt opp fasttelefonabonnementet, går over til bredbåndsselskapet Telio. Men minst 1.500 personer har ikke fått overført nummeret til Telio når de skal. De som er hardest rammet må vente helt til slutten av juni.

- Dette får Telenor fikse umiddelbart. Vi vil kreve at Telenor til enhver tid kan ta unna volumene som kommer. Overføring av nummer er en ufravikelig rett Telenor-kunder har, sier viseadministrerende direktør Rune Strømmen i Telio til Aftenposten.

For de kundene som er rammet, betyr det økte telefonkostnader. For regningene må betales hos både Telenor og Telio i tiden som går utover fristen.

Telenor vil ikke ta regningen selv.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.