*Nettavisen* Økonomi.

Kundeslakt og tidenes verste tall: - Tror ikke jeg får igjen pengene

LEI: - Jeg skjønner ikke at de ikke trapper oopp bemanningen så folk får igjen pengene sine, sier Erling Dokken. Tirsdag morgen presenterte SAS katastrofale kvartalstall.

LEI: - Jeg skjønner ikke at de ikke trapper oopp bemanningen så folk får igjen pengene sine, sier Erling Dokken. Tirsdag morgen presenterte SAS katastrofale kvartalstall. Foto: Privat / NTB Scanpix

Katastrofale tall for Skandinavias dominerende flyselskap. Samtidig koker det over for kundene.

26.08.20 07:07

Som ventet, på grunn av reiserestriksjoner kraftig redusert flytrafikk, er det krisetall SAS framlegger tirsdag morgen, når kvartalstallene er klare.

I en melding oppgir selskapet et netto underskudd på 2,4 milliarder svenske kroner, etter en omsetning på 2,5 milliarder, som tilsvarer en reduksjon i omsetningen på 11,4 milliarder kroner målt mot samme kvartal i 2019.

Helt avhengig av redningspakke

De ni første månedene i regnskapsåret har gitt et underskudd på totalt nær sju milliarder svenske kroner før skatt.

Som tidligere kjent har Sverige og Danmark stilt med lånegarantier på til sammen 11 milliarder svenske kroner.

- Det vil sikre dem trolig om lag et år framover. Jeg tror det er svært usannsynlig at de lar SAS gå konkurs. Men selskapet brenner 600-800 millioner kroner i måneden selv med de fleste flyene på bakken, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Uten redningspakken i sikte ville selskapet ikke hatt mulighet til å greie seg, men selskapet er så viktig for Skandinavia at Sverige og Danmark ser det som hensiktsmessig å redde SAS, mener Elnæs.

Selskapet anslår nå at en full restruktureringsplan vil være på plass innen november.

Sinte kunder

Bak de dystre tallene ligger som kjent en total svikt i flyvninger og passasjertrafikk.

I mai var det 94 prosent færre passasjerer enn i mai 2019. I juni og juli var det henholdsvis 86 og 76 prosent færre. Men svikten skjuler et enormt antall avbestilte reise, og selskapet har fått mye oppmerksomhet for treghet med å refundere beløp de skylder sine kunder.

SAS' Facebook-side nesten flommer over av kommentarer fra kunder som har ventet lenge på kundene sine. Mange har ventet i nesten et halvt år på en refusjon:

«Vi har ventet på vår refusjon siden 10. mars. Vi har ringt hotline 4 ganger nå, og hver gang svarer dere at refusjonen kommer om et par dager. Det er en skam!!!! NÅR får vi pengene VÅRE????? Hva gir dere rett til å sitte på dem?????», raser en engelskskrivende kunde.

Har refundert en million krav

Erling Dokken søkte i mars om en tilgodelapp for en reise fra Manchester til Oslo i påsken. Han venter fortsatt på å få høre fra flyselskapet, og forteller at kontakt med kundeservice ikke fører fram,. og er forundret over at kapasiteten til å behandle refusjonsforespørsler ikke er større.

- Jeg tror ikke jeg vil få igjen pengene SAS skylder meg. Det er veldig dårlig gjort å gjemme seg sånn. De må heller utvide åpningstidene og arbeidstiden for å sørge for at folk får tilbake pengene sine, sier Dokken.

SAS har om lag 200 ansatte som nå jobber fulle dager med å behandle refusjonskrav, i tillegg til at selskapet nå ser på robotifiserte systemer. Ingen flyselskap i verden var rigget for dette, mener SAS' pressesjef John Eckhoff.

- Vi har nå gjennomført over en million refusjonskrav, sier Eckhoff, som forsikrer at alle kunder skal få tilbake penger selskapet skylder dem.

Må kutte mange milliarder

Om trafikken kommer tilbake til det normale, vil det imidlertid ikke være nok til å sikre en sunn drift.

Kostnadsninivået for SAS har vært for høyt lenge, påpeker Elnæs, som blant annet ser for seg at det kan komme arbeidsavtaler med større fleksibilitet tilpasset sesongene. En pågående forhandling med flere pilotorganisasjoner har imidlertid så langt ikke resultert i noen enighet mellom partene.

Den foreliggende refinansieringsplanen skisserer at SAS skal redusere kostnadene med minst fire milliarder svenske kroner årlig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.